RECENZIA Príbeh Star Wars je na konci: Vzostup Skywalkera však fanúšikov viac nahnevá ako poteší

Star Wars: Vzostup Skywalekra. Zdroj: CINEMAX

#Star Wars sú príbehom, ktorý si zamilovali už tri generácie divákov. Nezabudnuteľné scény, postavy a v neposlednom rade hudba sú niečím, čo dnes už pozná azda úplne každý. Všetko však má svoj koniec (minimálne teda epos o rode Skywalker). Tisíce fanúšikov po celom svete túžobne čakali na decembrovú premiéru, ktorá je vyvrcholením celej série. Ako sa teda v konečnom dôsledku podarila deviata epizóda s názvom Vzostup Skywalkera?

Samozrejme začneme hneď tým, že ťa ubezpečíme o nulových spoileroch. Príbeh sa posúva o jeden rok po udalostiach predchádzajúceho filmu s podtitulom Last Jedi. Rey dokončuje svoj výcvik, zatiaľ čo v preďalekej galaxii sa začína vynárať nepriateľ takých rozmerov, s akým nerátali ani samotní povstalci.

Nie je čas vysvetľovať

Úvod filmu je ako z rýchlika, šliape, strieda sa hneď niekoľko planét a dej odsýpa extrémne rýchlo. V druhej tretine sa spomalí a určite ide o jeho najslabšiu časť. Po jej silnom závere prichádza epická blockbusterová (a prekvapivo temná) finálna tretina, ktorá doručí nielen množstvo akcie, ale aj pár momentov, ktoré zostanú ešte hodnú chvíľu v tvojej hlave. Na režisérsku stoličku sa po siedmej epizóde opäť vrátil J. J. Abrams, ktorý sa očividne rozhodol, že ide naprávať všetko, čím The Last Jedi vytočilo fanúšikov.

Úprimne, v niektorých momentoch to nie je na škodu, inde to je ale viac než citeľné. Vidieť, že hlavne pôvod Rey si tvorcovia definitívne ujasnili až pri tvorbe tohto filmu, a preto „odhalenie“ z predchádzajúcej snímky pôsobí prinajmenšom chaoticky. Abrams je jednoducho nútený uzatvoriť nielen novú trilógiu, ale aj celú ságu ako celok. Na to však nemá dostatok priestoru a mnohé veci tak vidíme naozaj skratkovito, respektíve neuspokojivo.

Postava, ktorú nejde nemať rád

Najsilnejšou postavou tohto filmu, rovnako ako celej trilógie je bez akéhokoľvek zaváhania Rey. Je skvele napísaná, je rozpoltená a v neposlednom rade presvedčivo zahraná Daisy Ridley. Viac priestoru sa tu venuje aj chémii medzi Finnom a Poeom či starej známej dvojke robotov, R2 D2 a C3PO. Linka s Leiou (zosnulá Carrie Fisher) však pôsobí kŕčovito a úprimne si neviem predstaviť, kto by s ňou bol spokojný. Adam Driver v úlohe Bena/Kylea zase už ako keby ani nevedel, čo má tejto postave viac dať.

Aj prítomnosť Palpatina bez akýchkoľvek náznakov v predchádzajúcich častiach skôr pôsobí na štýl „nevieme, čo s tým, tak vytasme ultimate bad ass postavu“. Jeho pohnútky sú jasné a účasť vo finále vzhľadom na celú ságu opodstatnené, no aj tak to nie je úplne ono. Návraty starých postáv neurazia, nové zase nedostávajú toľko priestoru, aby sme si k nim mohli vybudovať citový vzťah.

K tomu všetkému si treba pridať množstvo dejových zvratov, pričom niektoré sú prinajmenšom očakávané a teasované už niekoľko minút predtým, iné dokážu naozaj prekvapiť. Je tu množstvo akčných scén a prekvapivo tak veľa bitiek so svetelnými mečmi. Až ti to možno môže prísť otravné. Tvorcovia sa stále nezbavili ani konceptu, že „keď sa niečo stane, vo väčšine prípadov sa to vlastne v priebehu deja vyrieši samo.“

Rozlúčka s legendou

Hudba. Tá dokonalá hudba. Neklamme si, je to John Williams, kto dal tejto ságe dušu. Toľko neskutočných motívov, ktoré si pohmkávame desaťročia, už pravdepodobne v kinematografii nevytvorí nikto. Táto 87-ročná legenda sa so Star Wars univerzom lúči najštýlovejšie ako vie, pohráva sa so známymi motívmi a prepája ich tak neuveriteľne, že oscarová nominácia je v tomto prípade samozrejmosťou. Pre upresnenie – Williams už nebude skladať filmu k žiadnemu filmu zo Star Wars univerza, ktoré vzniknú.

Absolútny koniec sa snaží prepojiť celú ságu Skywalkerovcov dokopy, no v postate vyznieva skôr hlúpo, čo je naozaj veľká škoda. Mnoho divákov bolo bo projekcii emočne dosť rozpoltených. Bolo vidieť ľudí nahnevaných, smutných, no klamal by som, keby poviem, že medzi nimi neboli aj tí nadšení. Aj v tomto prípade asi platí, že najlepšie je ísť do kina a urobiť si svoj vlastný názor.

Dostal si chuť zájsť na niečo do kina? Pozri na program CINEMAX vo svojom meste!

PS: Štúdio pred premietaním varuje pred možnosťou vzniku epileptických záchvatov. Môže za to hlavne množstvo bitiek so sveteľnými mečmi.

PS2: Neukrižujte ma, ale prequelová trilógia je lepšia ako sequelová. Pôvodná zostáva na piedestáli.