RECENZIA Pátranie môže byť trilerom roka: Inovatívny storytelling a napínavý dej ťa pohltia

Pátranie (foto: Ita Film)

#Prísť v dnešnej dobe s „novým“ vyrozprávaním príbehu je poriadny oriešok pre každého filmára. Za najznámejší posledný pokus môžeme považovať šialenú snímku Hardcore Henry, ktorá spracovala príbeh z pohľadu prvej osoby. A musíme povedať, že úspešne. S niečim podobným prichádza aj dramatický triler Pátranie (Searching). Tentokrát sa však na dej budeme pozerať skrz obrazovky počítačov, telefónov, webkamier a všetkých možných zariadení, ktoré dnes vládnu svetu.

Keď Davidovi zmizne jeho jediná dcéra Margot, polícia spustí pátranie. Po 37 hodinách však nemá jedinú stopu, a tak sa David rozhodne pozrieť niekam, kde zatiaľ nikto nehľadal – do dcérinho notebooku. Pomocou jej počítača a rozhovorov s jej priateľmi David odhaľuje dcérine tajomstvá a zisťuje, že Margot nebola zďaleka tou dokonalou dcérou, za ktorú ju považoval.

Pátranie (foto: Ita Film)

Neschopnosť vyrovnať sa so smrťou

Hlavnou postavou príbehu je otec, ktorý sa stále nedokáže vyrovnať zo straty svojej milovanej manželky, čo vôbec nepridáva na psychickom stave jeho dcéry. Tá skutočne túži viesť s otcom rozhovor o svojej matke, na ktorý David ešte stále nie je pripravený. Keďže si Margot užívať život teenagera, so svojim otcom je v kontakte hlavne cez sociálne siete. To sa však zmení po tom, čo jednej noci zmizne a neodpovedá na žiadne správa či volania.

Sprvu si David nerobí žiadne starosti, no postupne začína odkrývať pavučinu lží a podrazov, ktoré ho vedú na stopu jeho milovanej dcéry. Práve v týchto momentoch si uvedomí, že „vďaka“ dnešnej modernej dobe svoju dcéru vlastne vôbec nepozná a vo svojej hlave len živí obraz dokonalého dievčatka, ktorého poslušnosť je druhým menom.

Pátranie (foto: Ita Film)

Prvotina

Pre režiséra Aneesha Chagantyho ide o režisérsku aj scenáristickú prvotinu, takže už teraz pomyselne skladáme klobúk. Snímka je natočená skutočne zaujímavým spôsobom. Dôkazom je aj ocenenie NEXT za Najlepší film s inovatívnou formou, ktoré film získal na prestížnom festivale Sundance.  Atmosféra vás okamžite pohltí a pokiaľ si myslíte, že samotný vývin deja zaostáva za spracovaním, ste na obrovskom omyle. Pátranie šľape po oboch stránkach a vy budete doslova hltať všetko, čo na plátne uvidíte.

K budovaniu napätia fantastickým spôsobom dopomáha aj hudba Torina Borrowdalea, ktorá je skutočne na jednotku. Nakoľko nemá zmysel hodnotiť kameru, môžeme aspoň povedať, že strih je zvládnutý veľmi dobre a (chvalabohu) ho nemusíme považovať za rušivý element. John Cho v hlavnej úlohe je vierohodný a svoju úlohu v tomto projekte si splnil vynikajúco.

Pátranie (foto: Ita Film)

Stvorený pre monitor?

Searching je tak po boku snímky Upgrade ďalším skvelým tohtoročným filmom, ktorý ale do našich kín prichádza bez veľkej reklamnej kampane. A to je veľká škoda. Takto ho pravdepodobne veľké množstvo ľudí prehliadne. Dopomôcť mu však môže predaj domácich nosičov. Myslím si totiž, že film bude perfektne šliapať práve na obrazovke notebooku. Veď, povedzme si úprimne, snímka je preň doslova stvorená.

Napriek tomu, rozhodne zájdite do kina, nebudete ľutovať. Pokiaľ si film obľúbite tak ako ja, určite siahnete aj po kúpe blu-ray či dvd-čka.

Dostali ste chuť zájsť na niečo do kina? Pozrite na program CINEMAXU vo vašom meste!

Zdroj: Itafilm, cine-max.sk