RECENZIA Najosobnejší film režiséra famóznej Gravitácie: Roma je obyčajným príbehom a to z neho robí silného kandidáta na Oscara

Zdroj: Netflix

#Natočiť snímku inšpirovanú vlastným životom je snom veľkého množstva režisérov. Mnoho z nich ho vo svojej filmografií má, no a najnovšie s jedným prišiel aj Mexičan Alfonso Cuarón. Ten sa v minulosti postaral o projekty, ako Potomkovia ľudí, Veľké nádeje, Harry Potter a väzeň z Azkabanu či oceňovaná Gravitácia. Film Roma ale patrí do úplne inej ligy a my ti dnes povieme prečo.

Jednoduchosť, ktorá sa ťažko trávi

Snímka sleduje príbeh slúžky Cleo (Yalitza Aparicio), ktorá v 70. rokoch pracuje v domácnosti obyčajnej rodiny. Aj keď Cuarón vychádza zo svojim vlastných spomienok, je to práve Cleo, ktorá je hlavnou postavou. Pre rodinu zo strednej vrstvy pracuje už mnoho rokov, preto ju všetci vnímajú ako jej súčasť. Životné nástrahy však dobehnú aj ju.

Na ploche dvoch hodín sledujeme príbeh ženy, rodiny, o ktorú sa stará a okrajovo taktiež turbulentné zmeny spoločnosti v 70. rokoch minulého storočia v Mexiku. To všetko z jednoduchosťou, ktorá nebude stráviteľná pre každého diváka. Režisér sa totiž snaží čo najvernejšie zachytiť úplne obyčajné aspekty ľudského života so všetkým, čo k tomu patrí.

Sympatie k hlavnej postave

A práve o túto jednoduchosť ide. Cleo si prechádza momentami, s ktorými sa dokáže stotožniť veľké množstvo ľudí a práve preto nie je ťažké vybudovať si k hlavnej postave sympatie. Yalitza Aparicio je v tejto úlohe úplne famózna. Mimochodom, s nomináciou na najlepšiu herečku sa stala prvou domorodou herečkou, ktorá má šancu získať Oscara. Jej rodičia sú potomkami pôvodných mexických kmeňov Mixtec a Trique.

Spočiatku je trošku obtiažne stotožniť sa so štýlom rozprávania, ktorý si Cuarón zvolil. Okrem réžie, scenára a strihu chytil do rúk aj kameru, pričom sa v scénach snažil zbaviť všetkého možného pátosu. Každodenná rutina je plná všednosti a typický blockbusterový divák by mohol jednoducho povedať, že ide o nudný a nezáživný film. Roma však má aj scény (nemocnica, svadba či samotné finále), ktoré sa dokážu poriadne pohrať s emóciami diváka.

Favorit na Oscara?

Film je naozaj skvele nakrútený a bez nadnášania tu môžeme hovoriť o technickej  Čiernobiely obraz dotvára celkový feeling a panoramatické scény v sebe ukrývajú čaro, ktoré dokáže diváka uchvátiť aj počas druhej projekcie.

Okrem spomínanej nominácie na najlepšiu herečku v hlavnej úlohe má Roma šancu získať aj ďalších 9 Oscarov. Patrí tiež k favoritom v hlavnej kategórii. Zvláštne navyše je, že okrem premietaní v niekoľkých, väčšinou artových kinách, je Roma už od minulého roka dostupná na Netflixe. Nestáva sa totiž až tak často, že by sme na tejto platforme našli filmy, ktoré budú o pár dní bojovať o najprestížnejšiu filmovú cenu.

Zdroj: csfd.cz, netflix.com, imbd.com