RECENZIA Muzikál Cats je bezpohlavným filmovým peklom, ktoré si nezaslúži vidieť ani tvoja najhoršia expriateľka

Cats. Zdroj: CINEMAX

#Nie som ten typ človeka, ktorý si na začiatku nového roka dáva množstvo predsavzatí. Tentokrát som však urobil výnimku a povedal si, že prestanem fajčiť. Niekoľko dní sa mi to úspešne darilo, no potom som sa pristihol, ako po ceste z kinosály do svojho auta fajčím už tretiu cigaretu. A vlastne sa na seba vôbec nehnevám, bol som totiž na premiére filmovej verzie muzikálu Cats.

Nebudem ti klamať ani ťa zdržovať, Cats je kolosálne filmové peklo, na ktoré ťa v kine nedokáže absolútne nič pripraviť. Pokojne si miesto návštevy kina môžeš dať video nižšie a úprimne, naozaj o nič neprídeš.

Peklo #1

Veľkú filmovú katastrofu v tomto prípade podčiarkuje hneď niekoľko vecí, ktoré ti postupne zhrnieme.

Začneme hneď tým, že filmová verzia Cats nemá takmer absolútne žiadny dej. Príbeh sa odohráva na mačacom bále, ktorý sa deje raz ročne a jedna vybraná mačka na ňom vždy dostane šancu na nový život. A to je asi tak všetko. Celý dej filmu by sme v minútach mohli spočítať na prstoch dvoch rúk. Zvyšok sú piesne.

Sprznené piesne. Nehovoriac o tom, že samotný muzikál je celkom slušný bizár, na striebornom plátne to celé vyzerá ešte horšie. Aj keď je vo väčšine prípadov zlý už samotný text, celý problém tkvie niekde úplne nikde. Väčšinu piesní spievajú herci. Herci, ktorí práve spievať nevedia. Judi Dench či Ian McKellen sú tu úplne mimo misu, no po tomto by som snáď asi ani toho Gandalfa nečkal na úsvite piateho dňa a radšej skočil niekde uprostred armády Mordoru. Ešte aj skladba Memory z teba vo finále nevytiahne žiadnu emóciu.

Cats. Zdroj: CINEMAX

Peklo #2

K tomu všetkému tu máme nezaujímavé tanečné kreácie, ktoré sa hneď niekoľkokrát opakujú. Mačky sa pohybujú, ako keby majú krivicu a to celé je obalené do otrasného CGI.

Pokiaľ máš pocit, že to nie je také strašné, všímaj si nohy mačiek – väčšinou sa ani len nedotýkajú zeme. Okrem toho tu máme šialene nedomyslené veľkosti predmetov, ktoré sú v každej scéne odlišné.

Otázkou je, či ti to vlastne bude prekážať. Celý film je totiž jedna gigantická nuda. Po chvíľke si človek úplne uletí a začne premýšľať nad tým, že by bolo dobre upratať niekedy auto, navštíviť konečne tetu, čo sa na teba už roky vypytuje u tvojich rodičov, prečistiť odtoky v byte, a takto by som vlastne mohol pokračovať do nekonečna.

Možno si ani nevšimneš, že na moment vo filme chýbajú ešte aj titulky (pozdravujeme tých, ktorí ich majú na starosti).

Cats. Zdroj: CINEMAX

Peklo #3

Ak by ti stále bolo málo, tak spomeňme (slušne povedané) podivné výkony Rebel Wilson, ktorá žerie švábov s ľudskou podobou, Jasona Derula (už viem, prečo sa hovorí, že keď prebehne čierna mačka cez cestu, prináša to nešťastie), Jamesa Cordena, ktorý radšej film ani nevidel či Idrisa Elbu, ktorý očividne dlžil peniaze nejakej žene, keď sa rozhodol zobrať túto úlohu.

Fiasko okolo celého filmu podčiarkuje to, že do kín sa „nejakým nevysvetliteľným“ dôvodom dostal nedokončený. Väčšina mačiek nemá upravenú tvár či chodidlá, v prípade Judi Dench sa môžeš pokochať aj jej prsteňom či hodinkami. Do amerických kín sa neskôr dostala „opravená“ verzia, v prípade Slovenska sa tak určite nestane, takže ťa čaká celkom slušný bizár. Ten stál oficiálne takmer 100 miliónov (ak nerátame peniaze na reklamu) a už teraz je jasné, že šialene prerobí.

Cats. Zdroj: CINEMAX

Peklo na záver

Režisér Tom Hooper (oscarová Kráľova reč či Bedári) tak šliapol poriadne vedľa, takže je pravdepodobné, že o ňom pár rokov nebudeme počuť. Filmová verzia Cats je jednoducho utrpením a napľutím do tváre diváka, je nezaujímavá, nesympatická a dokonca ani tie piesne nestoja za to. Pokiaľ si sadista, hor sa do kina (alebo si doma pusti Malého Herkula). Ak nie, radšej v tomto prípade návštevu vynechaj. O nič závažné neprídeš.

Radšej nebudeme písať ani číselné hodnotenie tohto filmu. Jednak sa asi ani nedá vyjadriť, na druhú stranu by sme ním asi aj prznili hodnotenia ostatných filmov.

PS: „Na jednu vec zabudnúť nesmieš, mačka nie je pes.“ Chvalabohu!