RECENZIA Mágia sa vracia do kín: Tajomstvá Dumbledora sú pre fanúšikov Pottera povinná jazda – bude však dobrá?

Do kín dorazili Tajomstvá Dumbledora

Do kín dorazili Tajomstvá Dumbledora (Zdroj: Warner Bros.)

#Po štyroch rokoch sme sa vrátili do sveta Harryho Pottera. Síce bez spomínanej hlavnej postavy, ale hlavné je, že nás k striebornému plátnu dostal plagát s Rokfortom, všakže? Tretí diel Fantastických zverov s podtitulom Tajomstvá Dumbledora priniesol zopár neočakávaných zvratov, no zrejme nič, na čo by sme dlho spomínali. Ak si zarytý fanúšik Rowlingovej sveta, asi vieš, že ti do kina odporúčam skončiť. Čo ťa ale počas sledovania poteší a, žiaľ, aj sklame?

RECENZIA Nová rozprávka je poriadne vedľa: Kritici ju vychvaľujú, diváci odchádzajú z kina sklamaní!

Dumbledore odkrýva svoje tajomstvá

Niekoľko rokov po udalostiach z Grindelwaldových zločinov profesor Albus Dumbledore vie, že mocný temný čarodejník Gellert Grindelwald sa chystá prevziať kontrolu nad čarodejníckym svetom. Keďže ho nedokáže sám zastaviť, poverí magizoológa Newta Scamandera, aby viedol neohrozený tím čarodejníkov, čarodejníc a jedného statočného muklovského pekára na nebezpečnú misiu, kde sa stretávajú so starými i novými zvermi a narazia na rastúcu Grindelwaldovu légiu nasledovníkov. Ale keď sú stávky také vysoké, ako dlho môže Dumbledore zostať v pozadí?

Do hlavných úloh sa nám vrátili Eddie Redmayne, Jude Law, Katherine Waterston či Ezra Miller. Svoju debutovú rolu stvárnil Mads Mikkelsen ako zloduch Grindelwald (náhrada za Johnnyho Deppa) a musíme povedať, že mu to v zápornej roli zas a znova svedčí. Z hereckej stránky je najzaujímavejším klenotom filmu a to aj vďaka obstojne napísanej postave.

Čakali sme, že Albus Dumbledore konečne odokryje svoje tajomstvá. To je sčasti pravda, ale prekvapení budú zrejme len diváci, ktorí nečítali Rowlingovej knihy. Škoda, že oba predchádzajúce filmy sme museli mať zrekapitulované dialógom postáv a neostalo miesto na ešte viac zaujímavostí.

Newt sa ocitne znova v Rokforte
Newt sa ocitne znova v Rokforte (Zdroj: Warner Bros.)

Hlavná úloha: usedieť prvú hodinu

Niektorí diváci by film opísali jednoducho ako nuda. A možno ani nemajú ďaleko od pravdy. Akcie je ako šafranu a diváci zvyknutí na samopalové dávkovanie a lá Marvel nebudú nadšení. Počas prvej hodiny by som akčných minút zrátal na prstoch jednej ruky. Osobne mi to síce nevadí, nakoľko sa považujem za trpezlivého diváka a nepotrebujem vidieť každú chvíľu digibordel, no verím, že mnohých môže pomalé tempo doslova zaraziť.

Ak sa dostaneš za scénu vo väzení, už to bude s akciou lepšie, no finále vojaka Ryana taktiež nečakaj. Nepovedal by si, že film stál 200 miliónov dolárov. Ešte k scéne vo väzení – ide určite o najvtipnejších päť minút filmu, no smialo sa len pol sály. Neviem ti preto zaručiť, že budeš patriť k tej nenáročnejšej polovici.

Na akciu však ku koncu predsa len príde a spracovaná je celkom slušne. Upozorňujem ťa preto, aby si mal očakávania položené trochu nižšie, pretože nie každému bude vyhovovať dialógové posúvanie deja. Stopáž necelých dvoch a pol hodín ale ušla vcelku rýchlo, nakoľko postavy netliachajú len do vetra.

Dumbledore poverí svojich priateľov nebezpečnou úlohou
Dumbledore poverí svojich priateľov nebezpečnou úlohou (Zdroj: Warner Bros.)

Pekné, aj nepekné vizuálne efekty

Na Tajomstvá Dumbledora sme šli aj kvôli efektom – veď kto nie? Na 3D ti odporúčam zabudnúť, pretože ak nie je film nakrútený v 3D formáte, umelé konvertovanie mu môže len uškodiť (okrem IMAX-u). Zabolí aj recyklovaná hudba, či už z Pottera alebo z predchádzajúcich častí. Naopak musím povedať, že zaradenie nového zvera oživilo film. Boli sme predsa na Fantastických „zveroch“.

Vizuálne efekty mohli byť lepšie. Niekedy je ich renderovanie veľmi realistické, inokedy by ich rozoznalo aj dieťa. Na digitálny Rokfort sme si zvykli už v posledných Potteroch, no dorobiť digitálne aj jeho interiér a vymeniť kulisy za greenscreen nebolo dobré rozhodnutie. Taktiež digitálny žiaci na nádvorí či na metlách veľmi bolia. Kde sú tie časy Columbusa a Cuaróna? No nič.

Fanúšikovia Pottera si prídu na svoje. Nájdeš tu doslova desiatky odkazov na pôvodnú ságu, napríklad papajúcu knihu, dorážačky či znásobujúce zaklínadlo. Zrejme ani na druhé pozretie by sme ich nenašli všetky. Príbeh však trochu pripomína zrod jedného nemenovaného nemeckého diktátora, ktorý prišiel k moci v 30. rokoch minulého storočia, no tento pocit našťastie po chvíli vyšumí.

Humorných situácii je pomenej
Humorných situácii je pomenej (Zdroj: Warner Bros.)

Sme vlastne tam, kde sme začali

Čo Tajomstvá Dumbledora vlastne priniesli? Postavy sa presunuli z bodu A do bodu B, jedna z nich prešla na temnú stranu, druhá na Dumbledorovu, dozvedeli sa Credenceovu identitu a zopár Albusových tajomstiev. Trojka Fantastických zverov však neprináša do hlavného príbehu nič nové a dej príliš neposunie. Ide len o takú medzikapitolu, v ktorom si postavy vyjasnia, na ktorej stane stoja a rozhodnú sa, kto je ich nepriateľ. Nič viac a nič menej.

Slabý apríl v kinách síce táto magická novinka príliš nezachráni, ale je aktuálne to najlepšie z mainstreamovej tvorby, čo si v multiplexoch môžeš pozrieť. Keď si zrátame plusy a mínusy, vyjde nám z toho len priemerná známka. Ak ti nevadí pomalšie tempo, množstvo dialógov alebo predlžovanie času momentami, ktoré s hlavným dejom nemajú nič spoločné, budeš viac-menej spokojný. Zvyšok, teda magické digitálne triky, sa časom dostaví.