RECENZIA Le Mans ’66 ašpiruje na najlepšiu snímku roka: Poctivá filmárska robota a skvelé herecké výkony si získajú každého

Le Mans '66. Zdroj: CINEMAX

#V súčasnej kinematografii je poctivá filmárska robota, stovky kulís, náročných scén a poriadne zašpinených rúk málo videným javom. Na jednu stranu je to logické, CGI a VFX dokážu pomerne jednoducho (a o niečo lacnejšie) nahradiť všetko podstatné. Na stranu druhú sa však vytráca akási autentickosť a „surová“ robota, ktorá kedysi robila filmy omnoho kvalitnejšie.

A práve tento moderný stereotyp sa rozhodol nabúrať režisér James Mangold, ktorého ľudia ešte stále ospevujú za skvelú filmovú rozlúčku s Hughom Jackmanom čoby Wolverinom vo filme Logan. Skutočné autá a pretekárske okruhy, minimum počítačových efektov a silný dôraz na herecké výkony. Výsledkom je jeden z najlepších filmov roka – Le Mans ’66.

Le Mans ’66. Zdroj: CINEMAX

Silný príbeh a jasný cieľ

V roku 1959 je Carroll Shelby (Matt Damon) na absolútnom vrchole, keďže vyhral najťažší automobilový závod na svete – 24 hodín Le Mans. Po najväčšom triumfe nezdolného Texasana ale príde zdrvujúca rana – lekári zistia, že má srdečnú vadu, ktorá mu nedovoľuje ďalej v závodení pokračovať. Shelby tak začne novú kariéru automobilového konštruktéra. Stane sa členom tímu, do ktorého patrí aj vynikajúci skúšobný jazdec a britský šampión Ken Miles (Christian Bale). Miles je nielen špičkový jazdec oddaný svojej rodine, ale aj neznesiteľne arogantný muž, neschopný akéhokoľvek kompromisu.

A práve tento tím automobilových šialencov si najme Henry Ford II, aby pre jeho automobilku navrhli a postavili dokonalé závodné auto. Ford sa totiž rozhodne pomstiť Enzovi Ferrarimu za to, že odmietol dohodnutú fúziu svojej automobilky s Ford Motor Company. Autá stajne Ferrari víťazia na okruhu Le Mans nepretržite už od roku 1960. Shelby, Miles a ich tím sú odhodlaní s autom Ford GT40 túto víťaznú šnúru pretrhnúť. Proti nim stojí neporaziteľné Ferrari, fyzické zákony a ich osobní démoni. Navzdory prekážkam a obmedzeniam, ktoré im do cesty stavia aj samotný majiteľ Ford, vyvinú revolučné vozidlo, ktoré prevalcuje každého konkurenta.

Le Mans ’66. Zdroj: CINEMAX

Láska k herectvu

Začneme najsilnejším prvkom tejto snímky. Herecké výkony hercov (áno, aj tých vedľajších) sú na dychberúcej úrovni. Azda najviac nad nimi vyniká Christian Bale, ktorý dal do tohto filmu opäť raz všetko a je to aj patrične cítiť. V titulkoch je uvedený ako vedľajší herec na úkor Matta Damona, čo je nakoniec asi aj dobre. Na Oscaroch bude o hlavnú mužskú postavu bojovať hlavne Joaquin Phoenix a takto má aj Bale väčšiu šancu.

Ako som už spomínal v úvode, pri nakrúcaní sa použili skutočné autá a pretekárske okruhy. Ver tomu či nie, naozaj je to vo výsledku vidieť. Pri niektorých momentoch nie si zarazený vo svojej sedačke, ale v tej o dva rady za tebou a aj tak si to užívaš ako bláznivý. Príbeh sa zameriava na bromance medzi Shelbym a Milesom, no zároveň dokáže byť humorný a chladný zároveň.

Le Mans ’66. Zdroj: CINEMAX

Film, ktorý musíš vidieť

Celkovo ide o nádhernú poctu závodným filmom z minulého storočia, ktorá je plná emotívnych momentov, skvelých závodných scén, skvelej réžie a hudby, ktorá neurazí, no neponúka ani žiadny silnejší motív. V konečnom dôsledku však dostávame skvelý film, ktorý ašpiruje na titul toho najlepšieho, čo sme mohli tento rok vidieť. A ty by si mal byť pri tom ešte kým ho môžeš vidieť v kine.

Dostal si chuť zájsť na niečo do kina? Pozri na program CINEMAX vo svojom meste!