RECENZIA Jason Statham verzus gigantický žralok z hlbín: Výborná popcornovka, nové Čeľuste však nečakajte

MEG: Hrozba z hlbín (zdroj: Continental-Film.sk)

#Rok 1975. Legendárny režisér Steven Spielberg sa rozhodol pretaviť knižnú predlohu Petera Benchleya do filmovej podoby a celý svet ohúrila snímka Čeľuste, ktorá je dnes už ikonickou klasikou. Práve od tohto momentu sa mnoho (nie príliš) šikovných filmárov pokúšalo zdvihnúť latku o niečo vyššie a priniesť dychberúci zážitok s krvilačným žralokom v hlavnej úlohe. Infantilný scenár, mizerné filmové efekty a ničnehovoriace herecké mená však automaticky znamenali nezáujem divákov a slabé zisky.

Momentálne však prichádza do kín snímka MEG: Hrozba z hlbín, ktorá má všetko – scenár na motívy knihy, zvučné herecké osadenstvo v podobe Jasona Stathama a takisto aj 150-miliónový rozpočet. Stačilo to však na kvalitný filmový zážitok?

Vedecký objav, ktorý spôsobí kopec problémov

Hlbokomorská ponorka, ktorá je súčasťou medzinárodného podmorského výskumného programu, bola napadnutá obrovským tvorom o ktorom si mysleli, že už dávno neexistuje. Ponorka sa teraz nachádza poškodená na dne priekopy Tichého oceánu a čo je horšie, s posádkou uväznenou vo vnútri. S ubiehajúcim časom sa čínsky oceánograf rozhodne privolať na pomoc skúseného záchranára Jonasa Taylora v podaní Jasona Stathama, aby zachránil posádku – i oceán – od tejto nezadržateľnej hrozby.

Tou je práve prehistorický a takmer 30-metrový žralok, známy aj ako Megalodon. To, čo nikto nepredpokladal je, že pred niekoľkými rokmi sa Taylor s týmto strašným stvorením už stretol. Teraz, v tíme s krásnou Suyin, musí čeliť strachu o vlastný život, aby zachránil všetkých uväznených. To ho však opäť privádza tvárou v tvár najohromnejšiemu a najväčšiemu predátorovi všetkých čias.

Aj napriek trošku prepálenej, takmer dvojhodinovej minutáži vám čas v kine ubehne skutočne rýchlo. Film je svižný a dej rýchlo ubieha, takže sa rozhodne nebudete nudiť. Jason podal svoj typický výkon „drsňáka“, ktorý nemá problém skočiť kvôli pekne ženskej záchrane ľudí pod morskú hladinu a riskovať svoj život s obrovským Megalodonom. Moderná výskumná stanica vyzerá skutočne ohromne a spočiatku to vyzerá na obrovský vedecký objav, ktorý však spustí lavínu problémov.

MEG: Hrozba z hlbín (zdroj: Continental-Film.sk)

„Smrdí“ to Čínou

Z filmu je však až príliš cítiť zaangažovanie čínskeho producenta a fakt, že štúdio Warner Bros. sa snaží dobyť tento mimoriadne veľký a atraktívny trh. Situovanie stanice, polovica osadenstva a v podstate celý dej je tak vyskladaný práve pre Čínu, čo možno nie každý Slovák dokáže v kine stráviť.

Megalodon však v niektorých záberoch vyzerá skutočne luxusne a vôbec nás neprekvapí, pokiaľ sa počas premietania zbadáte s rukami pred očami. Niektoré scény sú totiž skutočne strašidelné, až priam hororové. O to viac nás však mrzí, že spomínaný gigantický žralok vyzerá dobre „len“ v niektorých záberoch. Sú tu totiž scény, ktoré pôsobia veľmi lacno a doslova nechápeme, kde sa stratil ten zmieňovaný 150-miliónový rozpočet. Pre porovnanie, Ready Player One stálo o 25 miliónov viac a nemôžeme mu vytknúť jediný slabý záber.

Veľký potenciál

Ďalším problémom je nevyužitý potenciál snímky. Na jednu stranu je fajn, že sa režisér Jon Turteltaub rozhodol nevytvoriť film, v ktorom krv strieka na všetky strany, no napríklad v úvode tretieho aktu na pláži si situácia skutočne pýtala niekoľko efektných záberov, v ktorých by zostalo na hladine pár končatín.

Rating (PG-13) ale nepustí a z dôvodu vysokých nákladov sa štúdio rozhodlo zmeniť hororové aspekty za miernejšie. Peniaze totiž hrajú hlavnú rolu aj v tomto prípade. Toto celé sa však deje na úkor skutočne dobrého potenciálu celého projektu, ktorý mohol byť niečím viac, než len ďalším finančne napumpovaným B-éčkom, ktoré si asi druhýkrát doma nepustíte. Má to však humor, napätie a niekoľko dychberúcich scén, pre ktoré sa oplatí vybehnúť do kina.

Zdroj: Continental Film