RECENZIA Česká kriminálka, ako sa patrí: Film Premlčané ťa bude držať napätého do poslednej minúty

Premlčané je poriadne napínavý film

Premlčané je poriadne napínavý film (Zdroj: Bontonfilm)

#Do kina sme sa rozhodli tentokrát zájsť na nový český film Premlčané, ktorý sa nakrúcal ešte počas počiatočnej fázy koronavírusu. Minulý rok snímka stihla pobehať množstvo zahraničných festivalov a okrem skvelých ovácií si odniesla aj nejedno ocenenie. Bola by škoda tento český thriller prepásť v kine a návštevu rozhodne odporúčame aj tebe. Na čo všetko sa môžeš tešiť?

RECENZIA Keď sa na horore viac bavíme: Nová Podpaľačka z dielne Stephena Kinga je skôr prepadák

Čo je pravda a čo lož?

Dej snímky Premlčané sa odohráva v priebehu jedného letného večera. Karel Roden sa ako tajomný muž Radek vracia po dvadsiatich rokoch na pár hodín do Prahy, aby tu našiel istú mladú ženu a raz a navždy sa vyrovnal s minulosťou. V pátraní mu pomáha ambiciózna rozhlasová moderátorka, ktorá jeho príbeh zaradí do svojej živej nočnej šou. Chcela mať vo vysielaní senzáciu, ale na jej zdesenie a na zdesenie všetkých poslucháčov vypláva na povrch dávna vražda.

Svoj plán Radek pripravoval niekoľko rokov a počas jeho rozprávania je do pochmúrneho príbehu vtiahnutá nielen spomenutá moderátorka, ale aj pražská kriminálka a ďalší aktéri dávno zabudnutých udalostí. Začína sa napínavý súboj o čas a o spravodlivosť. Naozaj je už všetko nenávratne premlčané?

Snímka doručí presne to, čo jej dej naznačuje. Prvých 20 minút sa všetko chystá na večerné rozhlasové vysielanie v českom Rádiožurnáli. Vtedy všetko napätie začína gradovať a ešte veľmi dlho ťa nepustí. Počas prvej hodiny stopáže som bol tak prilepený na plátno, až som niekedy takmer nedýchal. Len škoda, že boli v sále so mnou len ďalší dvaja ľudia a asi stovka prázdnych sedačiek. Táto snímka si slabú návštevnosť rozhodne nezaslúži.

Karen Roden pri schodisku
Karen Roden pri schodisku (Zdroj: Bontonfilm)

One-man show

Na plagáte jasne vidieť, kto bude hlavným aktérom celého filmu. Ak si si myslel, že Karel Roden, tak sa mýliš. Vybrať jedného herca spomedzi plejády hlavných aktérov je nemožné. Najviac sa mi však vryla do pamäte postava moderátorky, ktorú stvárnila Barbora Bočková. Má skvelo napísanú postavu a počas stopáže sa o nej neustále dozvedáš nové veci. Jej charakter sa vyvinul najlepšie.

Prejdem však k hlavnému aktérovi, ktorým je rozhodne režisér a scenárista Robert Sedláček. Počas svojej kariéry nakrútil pár televíznych filmov a seriálov, no až Premlčané je projektom, ktorý mi od neho vážne sadol. Vymyslieť celý príbeh nebola raketová veda, ale napísať ho tak, aby nebolo nič prezradené vopred, ale naznačené len v nepatrných náznakoch, to nevie každý. A Robert sa tejto úlohy zhostil perfektne.

Na to, aby si snímku pochopil, od teba tvorcovia vyžadujú pozorné sledovanie a počúvanie. Film je umením, v ktorom sa spája audio s vizuálom a je na režisérovi, čo sa dozvieš a čo uvidíš na plátne. Réžia je v tomto parádna a dovolím si film kvalitatívne porovnať s nedávnym dánskym počinom The Guilty. Áno, s tým, ktorý Netflix minulý rok prerobil.

Hlavnú úlohu si zahral Karel Roden
Hlavnú úlohu si zahral Karel Roden (Zdroj: Bontonfilm)

Príliš veľa rozkoše na jeden večer…

Sami sme nečakali, čo všetko sa dá za jeden večer stihnúť. Príbeh je na svoju hodinu a pol trvajúcu stopáž pomerne rozsiahly a v určitom bode sa rozvetví až do piatich dejových línií, no práve to mu pomáha v dynamike. Okrem dobre napísaného scenára mal štáb po ruke aj spoľahlivého strihača, ktorý vedel, ktorá linka je v danú chvíľu dôležitá.

Na niekoho môže snímka Premlčané pôsobiť umelo a to možno aj preto, že ide o fiktívny príbeh. No jeho jadro tkvie niekde inde. Tvorcovia chceli poukázať na fakt, že v Česku je premlčacia doba vraždy len 20 rokov, no aj po takomto čase vie byť spomínaný počin tak zásadný v životoch iných, že by sa nemal ignorovať.

Čo sú dve desaťročia v živote 60-ročného človeka? Samozrejme, záleží na uhle pohľadu, no v iných krajinách Európy neexistuje niečo ako premlčacia doba. Prečo teda v Čechách, ale aj na Slovensku, také niečo v zákone máme? Prečo nemôže byť zločinec po určitej dobe trestne zodpovedný za svoj čin? Na záver filmu sa dozvieš, či sa niečo za posledné roky zmenilo a ak áno, či k lepšiemu, alebo naopak horšiemu.

Najviac nám v pamäti utkvela Barbora Bočková
Najviac nám v pamäti utkvela Barbora Bočková (Zdroj: Bontonfilm)

Finále už bolo, prečo film pokračuje?

Ako subjektívny mínus musíme vypichnúť postupné slabnutie gradácie počas záverečných 10 minút. Príbeh nás stále držal a boli sme napätí, ako sa to celé skončí, ale tú najlepšiu časť sme mali už jednoducho za sebou. Prirovnám ti to k Baby Driverovi – na konci je skvelá akčná sekvencia, po ktorej nasleduje ešte zbytočný rozhovor a následne dopovedanie príbehu. Podobná situácia nastane aj tu. Bolo naťahované finále skutočne nutné?

Koniec-koncov, musíme uznať, že nová česká snímka Premlčané sa podarila. Nejde o film roka, ani zázrak pre českú kinematografiu, ale poctivo napísaný a nakrútený film, ktorému nechýba napätie, dobré postavy, zaujímavý príbeh a aktuálna téma. Ak nič viac nehľadáš, budeš maximálne spokojný. Za nás ide o príjemné osvieženie od americkej produkcie a ďalší dôkaz, že český film má do budúcna našliapnuté veľmi dobre.

Ešte viac zaujímavých noviniek, tipov, vtipov a inšpirácie? Poď na náš TikTok!