Pýcha Francúzska, ktorá mala pôvodne stáť v Barcelone: Pozri si tie najzaujímavejšie fakty o Eiffelovej veže

Foto: unsplash.com

#Paríž, hlavné mesto Francúzska, patrí k najnavštevovanejším miestam na Zemi. Jedno z najľudnatejších miest Európy láka turistov nielen na poriadnu dávku tradičného francúzskeho šarmu, ale najmä na bohatosť pamiatok.

Ak si aj ty bol v Paríži, alebo naopak, ešte len sa chystáš, určite neobídeš Katedrálu Notre-Dame, Invalidovňu, Louvre známy nielen z množstva filmov, ale aj baziliku Sacre-Coeur či Víťazný oblúk. I napriek tomu je TOP turistickou pamiatkou Eiffelova veža.

Od roku 1889, kedy bola uvedená do prevádzky, sa stala neodmysliteľnou dominantou mesta. Nečudo, skvost vysoký 324 metrov je vidieť nielen z množstva miest v Paríži, ale objavuje sa aj na všetkých suveníroch či obrázkoch súvisiacich s Francúzskom. Železná dáma, ako ju familiárne volajú nielen domáci, ale aj všetci milovníci Paríža, skrýva o sebe pozoruhodné fakty. Pozri sa s nami na tie najlepšie.

#1 Eiffel nebol prvý

Poďme na to pekne od začiatku. Asi všade nájdeš uvedené, že Eiffelova veža dostala pomenovanie po jej „stvoriteľovi“  Gustavovi Eiffelovi. Nie je to ale úplne pravda. Tí, ktorí v počiatku vymysleli tento nápad, boli inžinieri Maurice Koechlin a Émile Nouguier.  Eiffel sa až k nim pridal až neskôr a ako všetci vieme, dobre urobil.

Foto: picryl.com

#2 Mala stáť v Barcelone

Veža sa zo začiatku netešila veľkej obľube ľudí. Pôvodne bola navrhovaná pre Barcelonu, kde sa ale ľudia vzbúrili a výrazne bojkotovali túto stavbu. Svoje miesto nakoniec našla v dnes už dobre známom Paríži, ale aj tam ľudia nad ňou ohŕňali nosom. Vedel by si si predstaviť, že by si kvôli Eiffelovke cestoval do Barcelony? My ani náhodou.

#3 Rýchla stavba

Makačka. Zrejme to si hovorili ľudia, ktorí sa podieľali na vybudovaní tohto monumentu. Nie je žiadnym tajomstvom, že na stavbe bolo až 300 robotníkov, čo bolo na tú dobu naozaj veľké číslo. Vežu zmákli postaviť za rekordný čas, iba 26 mesiacov. Použitých bolo až 2,5 milióna nitov a 18 038 železných dielov.

Foto: unsplash.com

#4 Nový náter každých sedem rokov

Veža je natretá farbou, ktorá má nielen ochrannú funkciu. Eiffelovku je potrebné natierať každých 7 rokov. Vieš si predstaviť, koľko farby sa spotrebovalo? Toto číslo ti zrejme vyrazí dych. Farba, ktorou je natretá Eiffelovka váži viac ako 60 ton.

Mimochodom, ani s jej farebnosťou to nebolo vždy tak. V úvode bola červená, neskôr aj žltá. Našťastie, od roku 1968 sa farba veže nemení a tak je dobre. Dnes si už len ťažko vieme predstaviť, že by bola iná.

#5 Dočasná stavba

Dnes si bez nej nevieme predstaviť Francúzsko, Paríž a vlastne ani svet z pohľadu architektúry. Veža tu však nemala byť navždy. Od roku 1889, kedy bola uvedená do prevádzky, mala stáť do roku 1909 a potom ju mali pekne krásne rozobrať. Eiffel tak mal iba 20-ročné povolenie na to, aby veža stála.

Foto: unsplash.com

#6 Milióny turistov

Egyptské pyramídy či Veľký Čínsky múr sú síce lákavé a majú historicky nevyčísliteľnú hodnotu, i napriek tomu ich Eiffelovka v počte návštevníkov bezkonkurenčne poráža. Predpokladá sa, že túto atrakciu videlo do dnešného dňa 301 miliónov ľudí. Pozor! Do tohto čísla spadajú ľudia, ktorí boli priamo na Eiffelovke, nie tí, ktorí boli pri nej.

#7 Stále aj počas vojny

Vežu navštívi ročne približne 7 miliónov turistov. Túto stavbu si nenechalo ujsť ani množstvo celebrít, politikov či umelcov. Svojím zjavom však lákala ľudí aj v minulosti. Počas druhej svetovej vojny sa rozhodol navštíviť vežu aj Hitler. Vzhľadom k tomu, že boli ale odrezané výťahové laná, ak chcel Hitler vidieť výhľad z veže, musel si to na jej vrchol vyšliapať.

Mimochodom, niektoré zdroje uvádzajú, že výťahové laná prerezali nacisti v dôsledku toho, že chceli zničiť vežu. Iné zdroje hovoria, že za to môžu samotní Francúzi, ktorí tak chceli zabrániť tomu, aby sa nacisti dostali na vrchol.

Foto: unsplash.com

#8 Pešo nikdy viac

Keď už sme pri tom šliapaní, dostať sa po vlastných na samotný vrchol veže nie je žiadna malina. Na vrchol vedie až 1665 schodov. Keď som bola na Eiffelovke pred pár rokmi, rad na výťah bol neskutočne dlhý a tak sme sa rozhodli, že si to prejdeme po vlastných. Dnes už viem, že to bola chyba.

#9 Železné manželstvo

Nič v zlom, ale niektorí ľudia sú poriadne zvláštni. Erika sa do Eiffelovej veže zamilovala natoľko, že sa rozhodla vydať sa za ňu. Nie, nie je to žart. Jej meno dokonca znie Erika La Tour Eiffel a oddanie sa uskutočnilo v roku 2007.

#10 Stojí aj v Las Vegas

Z posledného bodu vyplýva, že Erika s vežou nikdy nebudú mať potomkov. I napriek tomu vo svete stojí niekoľko replík Eiffelovej veže. Oficiálne sa hovorí o 30 kusoch, medzi tie najznámejšie patrí rozhodne tá v Las Vegas, ale nezaostávajú ani v Rusku, Mexiku či v Japonsku.

Foto: unsplash.com

Bol si už na Eiffelovke a máš z tadiaľ fotografie, o ktoré sa chceš podeliť? Zaves si ich na Instagram a uveď si pod fotografiu #cestujemshashtagom.

2 odpovede na “Pýcha Francúzska, ktorá mala pôvodne stáť v Barcelone: Pozri si tie najzaujímavejšie fakty o Eiffelovej veže”

  1. mne osobne sa Barcelona páči viac ako Paríž, je čistejšia, lepšie „vonia“, tá Eiffelovka by sa tam hodila. Súčasní barcelončania musia byť na tých predchádzajúcich naštvaní.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Pri používaní tejto stránky dochádza k spracovaniu cookies, ktoré nám pomáhajú zvyšovať kvalitu služieb. Spracovaniu cookies zabránite zmenou nastavenia v internetovom prehliadači. Viac informácií

Nastavenia cookies na tejto webovej stránke sú nastavené na "Povoliť cookies" vám prehliadanie možné skúsenosti. Ak budete pokračovať na používanie tejto webovej stránky bez zmeny nastavenia cookies alebo kliknite na tlačidlo "Prijať" nižšie potom dávate súhlas k tomu.

Zavrieť