Nechceme o nej ani len počuť! Prečo nám kritika škodí a ako sa s ňou vysporiadať?

Žena kritizuje dievča.

Vedieť prijať kritiku môže byť kľúčové v mnohých oblastiach života (Zdroj: Freepik.com/pressfoto)

#Kritika od druhých ľudí nikdy nie je príjemná. Dokonca nie je ani veľmi užitočná, keďže tón, ktorým nás kritizujú, je len málokedy priateľský a zvyčajne nás nemotivuje k lepšiemu výkonu. Kritika narúša medziľudské vzťahy a často vedie k úzkostiam. Napriek tomu sa s ňou stretávame v škole, v rodine, ale aj pri spoločenských udalostiach.


Nie si lenivý, len rozptýlený: Máme pre teba návod, ako vyťažiť maximum z ničnerobenia!


Nie každý ju vie správne prijať

Človek, ktorý je naozaj sebavedomý, nemá až taký problém prijať kritiku. Pri nepríjemných pripomienkach k svojej osobe alebo k tomu, čo robí, len pokrčí plecom, prípadne si z nich zoberie k srdcu len isté veci. Nebude konať inak, lebo vie, kde (a či vôbec) urobil chybu, dobre pozná seba a svoje schopnosti. Tiež si je vedomý toho, že dotyčný mu chce s najväčšou pravdepodobnosťou len pomôcť.

No stále je mnoho tých, ktorí už majú nejaký ten „šrám“ na duši, a teda to majú o čosi ťažšie. Niekedy to celé spôsobila výchova prísnych rodičov, iné typy sú prirodzene už od malička citlivejšie a náchylnejšie k tomu, aby ich kritika ranila. Ľudia ju niekedy neopodstatnene sami vzťahujú na celú svoju osobu a nevedome tým sami seba presviedčajú, že nestoja za veľa. Pre tých všetkých však máme niekoľko typov, ako sa kritikou od druhých vysporiadať.

Nešťastný muž.
Negatívna spätná väzba ešte nemusí znamenať našu neschopnosť (Zdroj: Freepik.com/rawpixel.com)

Útok nie je najlepšou obranou

Fakt je ten, že čím viac reagujeme pod vplyvom emócií, tým je menšia šanca, že skutočne toho druhého vnímame. Cítime sa dotknuto, prepadáme hnevu a automaticky sa začíname brániť. Práve pod vplyvom emócií vznikajú hádky, ktoré zabraňujú akejkoľvek debate a triezvemu uvažovaniu. Pokiaľ máš problém s výbuchmi hnevu v podobných situáciách, tak vedz, že je lepšie si ich ventilovať osamote.

Pýtaj sa

Problémy najskôr vyriešiš tak, že sa im postavíš čelom. Konfrontácia s kritickými poznámkami znamená aj to, že začneš klásť otázky. Vždy sa pýtaj na konkrétnu vec, ktorú si urobil zle, a žiadaj nielen jasnú odpoveď, ale aj radu, ako by si ju mohol napraviť. Záujem z tvojej strany môže kritizujúceho presvedčiť o tvojom úprimnom záujme. Bol by si prekvapený, koľko ľudí dokáže takýto prístup „obmäkčiť“. Niekedy sa hádka do niekoľkých minút zmení na úprimný rozhovor prínosný pre oboch.

Nauč sa rozlíšiť medzi konštruktívnou kritikou a kritizovaním

Konštruktívna kritika podaná priateľským tónom môže byť veľmi nápomocná. Človek získa dôležitú spätnú odozvu, ktorá ho môže posunúť ďalej. Pokiaľ si v niečom spravil chybu, mal by si si ju vedieť priznať. Občas sa však stáva, že za „dobre mienenými radami“ sa skrýva komplex kritizujúceho. Kritické poznámky od takéhoto človeka sú často neobjektívne, zovšeobecňujú danú vec a niekedy sú aj útočné. Vtedy je najlepšie slušne prerušiť s dotyčným kontakt, odísť z miestnosti, alebo jednoducho zložiť telefón.

Možno naozaj robíš chyby, no ty sám chybný nie si

Tí, ktorí vyrastali v rodinách, kde sa kládol dôraz na výkon a prestíž, to budú mať ťažšie. Možno sa v nich vytvoril pocit menejcennosti, keďže naplniť predstavy rodičov je často takmer nemožné. V takých prípadoch môžu pomôcť rôzne druhy afirmácií. Ak patríš do tejto skupiny, môžeš si na papier napísať tvrdenia ako „Nech si už myslíš o mne čokoľvek, som šikovný a dobrý človek“. To, aké si vyberieš, je len na tebe. Potom vždy, keď ti niekto povie na tvoju adresu niečo, čo sa ti nepáči, si ich môžeš v mysli zopakovať. Platí známe pravidlo, že opakovanie je matkou múdrosti. Ak to budeš robiť pravidelne, časom ti začne tvoj vnútorný hlas sám vravieť, že si šikovný a dobrý.


Chceš byť nonstop v obraze?

Zdroj: Hashtag.sk
Odporúčame