Najlegendárnejšie preteky píšu svoju históriu takmer storočie: Nechýbal na nich Slovák, zažili aj najtragickejšiu nehodu všetkých čias

24 hodín Le Mans. Zdroj: Wikimedia/ZANTAFIO56

#Sú mimoriadne náročné, pretekárov doženú na kraj ich síl a výhra z nich urobí legendy. Automobilové preteky 24 hodín Le Mans patria k legendárnym podujatiam, ktoré už čoskoro oslávi 100 rokov od svojho vzniku. Momentálne si užíva značnú pozornosť, a to hlavne kvôli snímke Le Mans ´66, ktorá popisuje legendárny ročník a silné priateľstvo Carrolla Shelbyho a Kena Millesa.

Le Mans ’66. Zdroj: CINEMAX

Aj to je jedným z dôvodov, prečo sme sa rozhodli zamerať na toto výnimočné podujatie a priniesť ti článok o jeho histórii. Tá je plná veľkých víťazstiev, ale aj tragických udalostí, ktoré otriasli celým svetom motošportu. Okrem toho všetkého sme sa pozreli aj na slovenskú stopu na tejto legendárnej trati.

RECENZIA Le Mans ’66 ašpiruje na najlepšiu snímku roka: Poctivá filmárska robota a skvelé herecké výkony si získajú každého

Ich pôvodný názov je 24 heures du Mans a každoročne sa konajú na legendárnom okruhu la Sarthe blízko mesta Le Mans. To má približne 150-tisíc obyvateľov a leží na západe Francúzska. Organizátorom celého podujatia je Automobile-Club de l’Ouest (A. C. O.) a v súčasnosti na nich štartujú hlavne bývalí piloti F1, prípadne začínajúci pretekári. Preteky sú súťažou továrenských a súkromných tímov. Okruh pretekov meria asi 13,5 km (8,1 míle).

Počiatky

Prvé preteky sa uskutočnili 26. – 27. mája 1923 a odvtedy sa konajú každoročne v polovici júna. Výnimkou boli roky 1936 (pre zlú ekonomickú situáciu) a 1940 – 1948 (druhá svetová vojna a jej následky). V roku 1968 sa kvôli celonárodným politickým nepokojom presunuli až na september. V začiatkoch preteky odjazdil jeden pretekár, pred rokom 1970 až do začiatku 80-tych rokov auto šoférovali dvaja pretekári.

Trať je zložená z časti malého okruhu Bugatti a zákruty Porsche. Do roku 1990 bola jej súčasťou slávna rovinka Ligne Droite des Hunaudiéres, inak známa aj pod názvom Mulsanne Straight (mulsanská rovinka) dlhá viac ako štyri kilometre, na ktorej dosahovali pretekári rýchlosť nad 400 km/h. V súčasnosti sú na nej vytvorené z logických bezpečnostných dôvodov dve šikany, na ktorých je rýchlosť áut znížená na 340 km/h.

Program pretekov

Streda a štvrtok sú vyhradené večerným kvalifikačným tréningom. Jazdí sa od 19:00 do 21:00 hodiny, nasleduje hodinová prestávka a po nej sa pokračuje v tréningoch od 22:00 do polnoci. Z troch pilotov tímu sa kvalifikuje jeden. V piatok je oddychový deň, večer nasleduje Driver’s Parade. Pretekári prechádzajú mestom, zdravia sa s fanúšikmi, ktorí im hádžu darčeky, predovšetkým zvyčajné korálové náhrdelníky.

Okruh Le Mans. Zdroj: Wikipedia/Eyone

Pred začiatkom pretekov odvezie pretekárov šofér na starom veteránovi na štartovú rovinku, kde absolvujú posledné rozhovory. Od roku 1970 sa na štartovom rošte radia autá v nezmenenej formácii. Potom mechanici zoradia autá na bežné štartové pozície podobne ako pri pretekoch F1 a zahrievacie kolo absolvujú pretekári päť minút pred šestnástou hodinou.

Ikonický štart je už minulosťou

Štart pretekov, ktoré sa jazdia na bežných cestných komunikáciách bol v sobotu o 16:00 hodine. Aktuálne sa štart presunul na 15.00 hodinu. Počas dňa sa spravidla pretekári striedajú každé dve a v noci každé tri hodiny. Do konca 60-tych rokov dvadsiateho storočia boli jazdci zoradení na náprotivnej strane štartovej rovinky a presne o 16:00 ju rýchlo prebehli aby nasadli do áut a vyštartovali. Takto si to mohol vidieť aj vo filme spomínanom na začiatku článku.

Zlom prišiel v roku 1969, kedy mladý belgický pretekár Jacky Ickx najprv vyslovil názor, že takýto štart je podľa neho nebezpečný, keďže väčšina pretekárov si nezapne bezpečnostné pásy, aby rýchlo vyštartovali. O tom, že jeho názor je opodstatnený presvedčil priamo na pretekoch, kedy po štarte pomaly prešiel po trati, nasadol pomaly do auta, zapol si dôkladne bezpečnostné pásy a nakoniec ako posledný vyštartoval. Po 24 hodinách preteky vyhral s náskokom 100 metrov pred súperom. Klobúk dolu.

Trendy, ktoré hýbu automobilovým svetom: Najbližšie roky sa priprav na veľké veci

Najkrvavejšia nehoda v histórii

Preteky Le Mans sú známe najkrvavejšou haváriou v dejinách automobilového športu. V roku 1955 pretekár Pierre Levegh nezvládol svoj rýchly Mercedes-Benz 300 SLR kvôli pomalšiemu vozu Austin-Healey. Ten mu nečakane vošiel do cesty, kvôli netolerantnému jazdcovi Mike Howthornovi. Ten najprv predbehol Lance Macklina na voze Austin- Healey aby len o pár metrov mohol brzdiť kvôli tankovaniu na ľavej strane trate, Lance Macklin ho katapultoval na hlavnú tribúnu a Levegh s autom vrazil do veľkého davu divákov.

Smutné preteky nakoniec vyhral Mike Hawthorn (vinník nehody). Svedectvo o hrdinstve Pierra Levegha podal neskôr Juan Manuel Fangio, ktorý v dobe tragédie šiel práve za jeho Mercedesom. Podla neho Levegh ešte pred nárazom stačil zdvihnúť ruku a tým ho varovať, že na trati bude nebezpečenstvo. Fangio vďaka tomu stačil zabrzdiť, strhnúť vozidlo doprava a obísť nebezpečenstvo. Tým mu zrejme zachránil život.

Pri tragickej nehode zahynul Pierre Levegh, o život prišlo 82 divákov a 120 bolo zranených. Preteky neboli predčasne ukončené, aby sa predišlo vzniku dopravných zápch a sanitky mali možnosť odviesť obete a ranených plynule. Po tragédii boli zrušené niektoré preteky a vo Švajčiarsku vstúpil do platnosti zákaz usporadúvať v krajine akékoľvek automobilové preteky. Zákaz je platný do súčasnosti. Síce nejde ani zďaleka o jedinú nehodu na tomto okruhu, táto sa navždy zapísala krvavým písmom do histórie.

Slovenská stopa

V roku 2006 po prvý raz v histórii jazdil preteky aj slovenský automobilový pretekár Miroslav Konôpka, niekoľkonásobný majster Slovenska v pretekoch automobilov na okruhu. Konôpka štartoval zo 14. pozície za japonský tím T2M Motorsport, ale po 16-tich hodinách jazdy musel z podujatia odstúpiť pre poruchu na súťažnom Porsche 911 GT3 RS. Preteky ukončil so spolujazdcami Japoncom Jutakom Jamagišim a Francúzom Jeanom René de Fornouxom na 6. mieste v triede GT2.

Le Mans. Zdroj: Wikipedia/Surreal Name Given

V roku 2010 Konôpka štartoval opäť s Porsche 911 GT3 RSR nemeckeho teamu Felbermayr Proton so spolujazdcami otcom a synom Felbermayr. Tentokrát preteky dokončil celkovo na 24. mieste. V roku 2017 sa dokázal Miroslav Konôpka kvalifikovať na Le Mans prvýkrát so svojim slovenským timom ARC Bratislava, spolu so spolujazdcami Lotyšom Konstaninom Calkom a Holanďanom Rikom Breukersom. Po sérií technických problémov preteky dokončili 20. v triede. V roku 2019 sa ARC Bratislava dokázalo opäť kvalifikovať ako víťazi triedy v Asian LeMans series.

VIDEO Lamborghini predstavilo svoj najnovší model: Batman by sa radoval, ide totiž o napodobeninu slávneho Batmobilu

Od roku 2012 sú preteky 24 hodín Le Mans súčasťou kalendára šampionátu svetového vytrvalostného šampionátu FIA. Pokiaľ by si sa chcel dostať na budúcoročný závod, pripraviť by si si mal približne 300€, čo je suma, na ktorej začínajú vstupenky.

Zdroj: wikipedia.com, YouTube, en.espn.co.uk, lemans.org,

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *