Na Slovensku už nastal koniec ženského roka: Lidl sa proti tomu rozhodol bojovať

Lidl.

Zdroj: Lidl

#Hneď na úvod musíme vysvetliť, že rok 2021 plynulo pokračuje ďalej. 25. október bol však na Slovensku veľmi dôležitým dňom. A čo je na ňom zvláštne?

Tento deň totiž môžeme pokojne označiť ako koniec ženského roka. Ide o deň rovnosti v odmeňovaní. Vieš, že ženy na Slovensku zarábajú v priemere až o 18,4 % menej ako muži? To znamená, že od 25. októbra až do konca tohto roka pracujú prakticky zadarmo. Našťastie, nie je to tak všade.

Lidl platí mužov aj ženy rovnako – po celý rok

Na rozdiel od mnohých iných spoločností, Lidl sa rozhodol k odmeňovaniu žien pristúpiť inak. Muži aj ženy tu dostávajú na všetkých pozíciách rovnaký plat. „Nemáme flexibilnú časť mzdy. Pracovné pozície máme zaradené do jednotlivých úrovní. Každá úroveň má zároveň svoje odmeňovanie. Je to fixná suma, ktorú dostane muž alebo žena na danej pozícii,“ povedala ambasádorka Lidla v oblasti diverzity a inklúzie Zuzana Baloghová v novom podcaste Na prvom mieste, ktorý moderuje Veronika Cifrová Ostrihoňová.

Na pozícii skladníka je vzácna zhoda

Rôzne stereotypy sú na Slovensku bežné a práca v mnohých oblastiach sa stále delí na mužskú a ženskú. „U nás v Lidli celkovo pracuje viac žien ako mužov, 70 % tvoria práve ženy. Dominantne pracujú na pozícii predavačka a pokladníčka. Na tejto pozícii však napríklad rastie percento mužov,“ prezradila Zuzana Baloghová. Prekvapením je zastúpenie pracovnej sily v logistických centrách na pozícii skladník, ktorá je v mnohých iných firmách jednoznačne výsadou práve mužov. „Máme tu rovnaké zastúpenie, s malými odchýlkami je to 50 % mužov a 50 % žien,“ uviedla.

Ženy však nemôžu zastávať všetky pozície, na ktorých pracujú muži. Týka sa to najmä pozícií, kde je potrebná ťažšia fyzická práca. „Legislatíva hovorí o tom, kto môže aké bremená nosiť. Preto sú aj pracovné pozície, ktoré ženám neponúkame a zo zákona ani nemôžeme. Na druhej strane si myslím, že ženy pracujú a ovládajú vysokozdvižný vozík rovnako ako muži. Práca je tak vykonávaná v rovnakom čase a s rovnakými prostriedkami, takže nevidím dôvod, aby boli odmeňovaní inak,“ zhodnotila Baloghová.

Ambicióznosť sa môže považovať za negatívnu vlastnosť

Je potrebné si uvedomiť, že predsudky voči ženám by už v dnešnej spoločnosti nemali mať miesto. Ženy na celom svete dokazujú, že vedia robiť prakticky každú prácu rovnako dobre ako muži. „Ešte stále máme v sebe zakorenené stereotypy o tom, čo znamená byť mužom a čo ženou. Muži sú omnoho viac vychovávaní k tomu, aby boli cieľavedomí, ambiciózni a súťaživí. Ambicióznosť sa môže u žien dokonca považovať za negatívnu vlastnosť,“ priblížila v podcaste Lidla Ľubica Rozborová, certifikovaná facilitátorka auditov rodovej rovnosti pre firmy na Slovensku.

Uviedla aj konkrétny príklad. „Ak žena buchne po stole na porade, považujú ju za hysterickú. Ak to však spraví muž, tak je zanietený. Dvojitý štandard je ešte stále veľmi viditeľný. V spoločnosti je naratív, že muž je ten, kto má domov nosiť peniaze. Aj na nich to potom vytvára obrovský tlak,“ dodala.

Rozhodovať by malo to, kto je najlepší kandidát

Lidl si uvedomil, že rovnaké odmeňovanie mužov a žien pomáha samotnej firme. „Mať to vyvážené znamená mať na pozíciách najlepších ľudí. Rozhodovať by nemalo to, či ide o ženu alebo muža, ale či ide o najlepšieho kandidáta,“ otvorene potvrdila Zuzana Baloghová. Z rovnosti na pracovisku tak môžu čerpať obe strany. „Ak sú ľudia spokojnejší a šťastnejší, majú tendenciu v danej firme zostať pracovať dlhšie. To znižuje aj fluktuáciu zamestnancov a spoločnosť nemusí robiť ďalší nábor,“ doplnila ju Ľubica Rozborová.

Nový podcast prináša zaujímavé rozhovory

Lidl sa nebojí otvárať témy, ktoré môžu byť pre časť spoločnosti tabu alebo o nich ľudia neradi verejne hovoria. Aj preto spustil nový podcast Na prvom mieste, v ktorom každé dva týždne moderátorka Veronika Cifrová Ostrihoňová privíta ľudí, ktorí môžu byť inšpiráciou. Okrem témy platovej rovnosti sa podcast bude zaoberať aj životmi single pracujúcich rodičov, sabbaticalom či ženami na vysokých pozíciách. Vždy na teba čakajú odborní hostia, ktorí ti dokážu poradiť alebo priblížiť svoje vlastné skúsenosti.

CHCEM SI VYPOČUŤ PODCAST

Lidl.
Zdroj: Lidl

Advertoriál pripravený v spolupráci so spoločnosťou Lidl.

Zdroj: Hashtag.sk/Advertoriál
Odporúčame