Na Slovensku existuje škola, ktorá je jediná svojho druhu: V čom je výnimočná?

Vinohrad.

Zdroj: Getty Images

#Hoci sa dnes kladie veľký dôraz najmä na výber vysokej školy, už stredná ti môže výrazne pomôcť vo formovaní kariéry. Desiatky študentov totiž už na nej dokázali naštartovať vlastné projekty.

Z množstva škôl na Slovensku však patrí medzi tie najzaujímavejšie Stredná odborná škola vinársko-ovocinárska v Modre, ktorá je naozaj špeciálna. Po jej absolvovaní z teba môže byť podnikateľ, ale aj uznávaný someliér. Zisti o nej ešte viac.

Podporuje ju aj Lidl

Mnoho uznávaných slovenských vinárov sedávalo v laviciach práve v tejto škole s takmer 140-ročnou tradíciou. Slovenské vína sú oceňované po celom svete a v Modre dostaneš všetky potrebné znalosti na to, aby si sa vinárom mohol stať aj ty. Popri štúdiu si vyskúšaš výrobu vína priamo v praxi a výrobky z produkcie mladých šikovných vinárov si môže ktokoľvek zakúpiť aj v Lidli.

V rámci už tretieho ročníka projektu Recept na podporu mladých slovenských vinárov ponúka reťazec vo všetkých 157 predajniach štyri biele vína z produkcie školy, ktorá je v rámci zamerania jediná na Slovensku. Za každú predanú fľašu venuje Lidl škole 1 euro na skvalitnenie vzdelávacieho procesu. Zákazníci si budú môcť zakúpiť Rulandské šedé, Tramín červený, Chardonnay a Muškát Ottonel s jednotnou cenou 4,99 €.

O slovenské vína je záujem aj v zahraničí

Finančnú podporu z projektu využila škola už na viaceré investície. Zakúpila si napríklad antikorový hydrolis, vďaka ktorému dokáže z rmutu (kašovitá látka z rozličných plodín) získať viac kvalitného muštu než predtým. Zaobstarala si aj barikové sudy, ktoré sú určené na výrobu červeného vína. Škola môže aj vďaka tomu vyrábať červené víno z mladej slovenskej odrody Dunaj v lahodnej kvalite.

„Slovenské vína sa čoraz viac presadzujú aj v zahraničí. Sami to vidíme podľa toho, aký záujem o ne majú naši kolegovia z Lidlov v iných krajinách. Veľmi radi k ich úspechu dopomôžeme či už sprostredkovaním exportu, alebo podporou vzdelávania budúcich vinárov,“ povedal Martin Nagy, konateľ Lidl Slovenská republika zodpovedný za rezort nákupu.

Lidl.
Zdroj: Lidl

Tradícia, ale aj moderné postupy a trendy

Škola v Modre má moderné vybavenie a aj to je jeden z dôvodov, prečo sa študenti umiestňujú na vysokých priečkach na domácich aj zahraničných súťažiach. Okrem toho kráčajú s dobou a napriek dlhoročnej tradícii si žiaci osvojujú moderné postupy a trendy. Iba tak môžu patriť medzi špičku v gastronómii či vo vidieckej turistike.

Výhodou je aj spolupráca s vinohradníckymi firmami – mladí vinári tak získavajú ešte viac skúseností. Pri práci s prírodnými zdrojmi je v posledných rokoch čoraz aktuálnejšia aj téma klimatických zmien a udržateľnosti. A ani na to v Modre nezabúdajú. Víziou školy je totiž aj aktívne sa podieľať na ochrane životného prostredia, aby mohli aj ďalšie generácie vinárov pracovať v zdravej krajine.

Aby každé vinárstvo malo odborne vzdelaného vinára…

K správnym vinárom patrí aj vlastná pivnica, v ktorej sa deje to pravé vinárske umenie. Modranská SOŠ má vynovenú pivnicu, v ktorej nájdeš okrem moderného vybavenia dokonca aj degustačný priestor a sklad. Celkovo má prevádzka kapacitu 35-tisíc litrov. K ešte lepšej prezentácii školy pomáha aj spolupráca s Lidlom.

„Chceme, aby v budúcnosti každé vinárstvo malo odborne vzdelaného vinára. Teší nás, že našu výnimočnosť vníma aj Lidl, ktorý nás na spoluprácu prvýkrát oslovil v roku 2019. Veríme, že spolupráca bude úspešne fungovať naďalej a spoločne budeme kooperovať na vzdelávaní budúcich vinárov, a teda budúcich možných dodávateľov do reťazca. A tak sa na stoloch spokojných zákazníkov – milovníkov vína, budú môcť ocitnúť naozaj kvalitné slovenské vína, na ktoré budeme môcť byť všetci hrdí,“ povedala Ing. Monika Kisová, riaditeľka školy.

Na svoje si príde budúci podnikateľ aj someliér

V Modre si môžeš vybrať z troch odborov podľa toho, čo ťa najviac zaujíma. Vidíš sa ako uznávaný someliér, ktorý ovláda etiketu, protokol a bude vedieť dokonale zladiť víno s jedlom? Na SOŠ vinársko-ovocinárskej existuje aj odbor someliérstvo.

Uplatnenie však nájdu aj tí, ktorých zaujíma skôr podnikanie a ich víziou je byť majiteľom vinárstva alebo vlastnej reštaurácie. V odbore podnikanie nazrieš do ekonomických tém či marketingu, no vínu sa budeš venovať aj tu. Odbor agroturistika ťa pravdepodobne osloví, ak by si chcel pozdvihnúť určitý región a svoju budúcnosť vidíš v cestovom ruchu a vo víne.

Slovenskí dodávatelia majú dvere otvorené

Lidl dlhodobo podporuje slovenských dodávateľov, pričom na to využíva rôzne projekty a akcie. Všetky z nich platia v každej jednej predajni na Slovensku, čím sa odlišujú od viacerých podobných iniciatív. Veď len napríklad v predošlom obchodnom roku zvýšil diskont počet slovenských dodávateľov o štvrtinu. Obrat s nimi narástol o viac ako 16 %.

Lidl aktuálne spolupracuje s 279 slovenskými dodávateľmi a stále hľadá ďalších. Za ich výrobky zaplatil v roku 2021 bezmála 450 miliónov eur v nákupných cenách. To znamená, že presne takúto sumu dostali dodávatelia od Lidla na svoje účty.

ZISTIŤ VIAC O LIDLI

Advertoriál pripravený v spolupráci so spoločnosťou Lidl.

Zdroj: Hashtag.sk/Advertoriál
Odporúčame