Môže vaša firma prežiť iba s kvalitným produktom, bez značky a reklamy?

Môže firma prežiť bez reklamy? (Zdroj: Filip Kuna)

Už ste sa niekedy zamýšľali nad tým, prečo je niekto ochotný kúpiť drahý iPhone, keď podobne výkonný prístroj stojí u konkurencie zlomok jeho ceny?

Prečo si niekto kúpi Nike tenisky za stovku či dve, keď ich výroba stojí niekde v Číne 5 $?

Prečo si ľudia kupujú Coca Colu 2,5x častejšie ako Pepsi, aj keď v slepých testoch chutí Pepsi pravidelne dominuje?

A vôbec, oplatí sa investovať čas a peniaze do značky, či už vašej firemnej, alebo osobnej, do budovania si mena?

Ak náhodou stále váhate, potom dnešný newsletter musí byť priam znamením, osudom!

V USA sa totižto našli blázonkovia, ktorí sa rozhodli to otestovať. A nebol to len taký hocijaký pokus, bol to experiment hodný takmer štvrť miliardy dolárov. Toľko totiž získal od investorov „Brandless“, startup ktorý nemal žiadnu značku, žiadne logá, maskotov, špeciálne obaly a iné „odlišováky“.

Za obyčajné tri doláre predávali potraviny, kozmetiku, výživové doplnky, drogériu. Všetko to bolo bez éčok, bez GMO, bez testovania na zvieratách a s ohľadom na životné prostredie. Bio, eko, raw, gluten free, kosher, všetko mali, aj pohánku.

Na obaloch mali iba krátke pomenovania toho, čo je vo vnútri, a v akej kvalite.

Zdroj: Filip Kuna

Predávali cez e-shop priamo zákazníkom, aby sa vyhli sprostredkovateľom, ktorí si nahadzujú svoju maržu. Tak čo takto odseknúť všetky medzičlánky, darmožráčov jedných?

A vypnime aj všetku drahú reklamu, lebo veď dobré sa predáva aj samo, lebo aj Elon Musk povedal, že ju neznáša a že Tesla žiadnu nepotrebuje.

A vyhoďme tiež všetky prečačkané obaly, aj tak ich zákazníci po použití vyhodia.

A keď takto poznižovali náklady, kde sa len dalo, všetko ušetrené preniesli do super ceny za super kvalitu.

👉 MOHLO BY ŤA ZAUJÍMAŤ:
Divná diera v zemi je stále plná záhad: Roky si ju nikto nevšímal – teraz z nej môžeš dokonca ochutnať víno!

Aj sa im darilo – na začiatku získali obrovské pokrytie od médií. Vyhrali všelijaké ocenenia, napríklad aj za najlepší startup roka či inovatívnu firma roka.

No a ako dopadli?

Neprešli ani tri roky a zbankrotovali.

Fungovali totiž na minimálnych maržiach, proti zabehnutým gigantom, ako napr. Amazon, Wallmart, Kroger, ktorí s nimi boli schopní viesť dlhodobú cenovú vojnu. A ak je zákazník vtáčik prelietavý, nelojálny a kupuje podľa toho, kde sú najlacnejšie banány, máte problém, lebo netvoríte zisk a nemáte to celé z čoho financovať (aj preto som taký veľký odporca zliav).

Tí istí súperi zároveň sústavne inzerujú, sú top of mind, dlhodobo sa snažia reprezentovať danú kategóriu. Niečo ako Martinus = knihy, Gymbeam = fitness, Alza = čierne elektro, Pelikán = letenky, Wolt = donáška, Bolt = taxíky… Silné značky plnia mnoho funkcií, ale tá najdôležitejšia je, že ochraňujú vaše marže a zisky, zdôvodňujú Vaše vyššie ceny, zákazníci vám ich tolerujú.

Značka je totiž to, čo premení tenisky vyrobené za pár dolárov v Číne na Nike, 15 centové hamburgery na McDonalds, kúsok plastu na Lego a sladenú vodu v plechovke na Red Bull. To všetko pokojne aj s desiatky násobkov vyššou cenou oproti nákladom.

A vám potom ostanú peniaze, aby ste mohli viac inzerovať -> byť viac v povedomí -> mať silnejšiu značku -> pýtať si viac peňazí -> viac inzerovať… Začarovaný pozitívny kruh. 

Budujte si silnú značku a aj váš život bude jednoduchší. Predáte za viac peňazí, viac zákazníkom, častejšie.

Mimochodom, uvažujem, že na tému budovania silných značiek (aj tých osobných) vytvorím v budúcnosti samostatný kurz. Napíšte mi, či také niečo má podľa vás zmysel a za odmenu vám ho ja potom pošlem.

👉 MOHLO BY ŤA ZAUJÍMAŤ:
Príbeh toho najhoršieho predaja (a najlepšej kúpy) v histórii biznisu

Pekný deň.

Filip

Filip Kuna

Zdroj: Filip Kuna
Odporúčame