Ľubo sa podieľal na najväčšom úlete legendárneho autosalónu: Slovenská štvorkolka by mala jazdiť až 320 km/h

Ľubo PIllár (Foto: Simona Macejová)

#Hoci sa tento rok autosalón v Ženeve zrušil kvôli hrozbe koronavírusu, vráťme sa ešte k jeho minulému ročníku, ktorý zažil na vlastnej koži Ľubo Pillár. Ten sa podieľal na štvorkolke Engler, ktorá bola vyhlásená za najväčší úlet autosalónu. Mimochodom, Ľubov príbeh ukazuje, ako sa šikovný človek dokáže v živote presadiť aj bez vysokej školy.


Autorka: Dominika Kotuľaková
Tento článok bol pôvodne uverejnený v časopise Gymoš Spojenej strednej školy Juraja Henischa v Bardejove.


„V jeden deň nás oslovil pán Viktor Engler, či by sme mu nepomohli s konštrukciou karosérie na špeciálnu štvorkolku,“ hovorí o začiatku svojho úspechu Ľubo Pillár. S jeho firmou túto výzvu prijali a možno v tom momente ani netušili, že sa raz vďaka tomu dostanú až do Ženevy, na jeden z najprestížnejších autosalónov na svete.

„Prvotný dizajn je navrhom Ing. Igora Vavreka. Aktuálne zmeny dizajnu rieši firma Valta. My, ako Pillar Composite, riešime výrobu kompozitnej karosérie,“ vysvetľuje Ľubo. „Podieľa sa na tom kopec ľudí – dizajnérov, konštruktérov a podobne. My riešime návrh vyrobiteľnosti a samotnej výroby, rovnako ako využitie vhodných materiálov a technológií karosérie.“

Účasť na autosalóne v Ženeve bola pre Ľuba Pillára životným zážitkom. Foto: archív Ľ.P.

Nemôže si to dovoliť každý

„Na tento autosalón sa nie je ľahké dostať. Miesto na ňom si nemôže dovoliť priemerne zarábajúci človek. Celá výstava trvala tri týždne a my sme tam boli tri dni. Ani vo sne mi nenapadlo, že raz na tomto autosalóne budem predstavovať svoju spoluprácu s firmou Engler.“

Slovenská spoločnosť Engler pracovala na prototype špeciálnej štvorkolky osem rokov. Po dokončení ich práce sa obrátili na Ľubošovu firmu Pillar Composite s návrhom karosérie. A tak sa začala ich spolupráca. Ide o prototyp novej kategórie áut, ktorý mal celosvetovú premiéru práve na vlaňajšom autosalóne v Ženeve.

Prekvapenie roka

Na výstave Engler vyhralo anketu prekvapenie roka. „V novinách bolo naše auto prezentované ako najväčší úlet z celého autosalónu,“ približuje Ľubo. Autosalón je výnimočný aj v tom, že na ňom vznikajú rôzne spolupráce medzi prestížnymi značkami, z ktorých niekoľko oslovilo aj Englera. „Bola to veľká česť komunikovať s takýmito úspešnými ľuďmi, ktorí sa na nič nehrajú a sú sami sebou.“ Podľa Ľuboša to bol neopísateľný zážitok.

Ľubo mal možnosť na autosalóne v Ženeve vidieť aj najrýchlejšie auto sveta Koenigsegg. Foto: archív Ľ.P.

Napríklad vedľa ich stánku sa prezentovali švédski predstavitelia automobilky Koenigsegg, ktorá štyri roky po sebe získala titul najrýchlejšieho auta sveta. Vyrába sa iba tridsať kusov ročne a stojí 1,6 milióna eur. „Christian, majiteľ tejto firmy, tam predstavoval ďalšiu novinku, auto, ktoré pomenoval po svojom otcovi. Je to top novinka zo sveta technológií. Ľudia to vnímajú ako prestíž.“  Podľa Ľuba sa práve na akcií, ako je tento autosalón, dajú najlepšie získať nové kontakty a informácie.

Konkurencieschopný úlet

Ľubo je sebavedomý a aj napriek tomu, aké prestížne značky v Ženeve videl, auto, na ktorom sa podieľal považuje za konkurencieschopné. „Je to v podstate polomotorka-poloauto, čiže má podvozok auta. Jazdec a spolujazdec sedia akoby na motorke,“ vysvetľuje.

„Je to cestný špeciál. Pohon je V-10, osemstokoňová verzia z Lamborgini a v podstate platforma, čiže podvozok je originál inšpirovaný Audi R8. Na tomto to všetko vyrastá. Jeho maximálna rýchlosť by mala dosahovať 320 kilometrov za hodinu a hmotnosť je osemsto kilogramov. Je poháňaný benzínom a spotreba je dosť vysoká, niečo okolo 15 až 20 litrov na sto kilometrov pri vysokom výkone. Samozrejme, s tým výkonom to určite nie je nejaké rodinné vozidlo,“ opisuje tento model Ľubo. Jeho sériová cena by mala byť okolo 300-tisíc eur.

Práca stále pokračuje

Na štvorkolke sa nedajú použiť komponenty z auta a preto základ motora je sériový. „Káblovačka je ale všetko originál,“ vysvetľuje Ľubo. Náplňou jeho firmy bolo vytvoriť komponentový dizajn karosérie. Ďalší vývoj pokračuje snahou tento stroj sfunkčniť. Podieľa sa na tom päť firiem a postupne sa oslovujú a pridávajú k spolupráci ďalšie. Práca na aute Engler stále pokračuje.

Ľubošova firma ma výhradné právo na výrobu karosérií pre toto auto. Cieľom je výroba aspoň desiatich kusov ročne. Pre Ľuboša to je príležitosť, ktorá sa vyskytne raz za život, pretože rýchlostná štvorkolka je unikát. Je to v podstate nielen skok do neznáma, ale aj veľký skok v technológiách.

Podpor časopis Gymoš lajkom na Facebooku!

Zdroj: Gymoš
Odporúčame