Kvalitné sociálne siete dokážu vybudovať kariéru. Ako by s nimi mali interpreti pracovať? (Komentár)

Foto: Lousy Auber @pil_c Instagram, Matúš Zeťák @frayer_flexking Instagram

#Tak, ako sa rokmi menia hudobné trendy, sa mení aj spôsob, ako svoju prácu propagovať. Interpreti odjakživa využívali na promo rôzne spôsoby a s pribudajúcimi vymoženosťami pribúdajú aj cesty, ako sa dostať do povedomia. Azda najväčšiu moc majú sociálne siete. Prečo sú také dôležité? 

Tí starší z nás si iste nostalgicky spomenú na svoje internetové začiatky a sociálne siete, ktoré vtedy frčali. Revolúciu spôsobilo pochopiteľne najprv YouTube, ktoré dnes považujeme za absolútne bežnú súčasť našich životov, no neskôr prišli Facebook, Instagram či Snapchat. Pre interpretov sa otvorila nová cesta na zdieľanie svojej tvorby a taktiež aj šanca, ako získať nových fanúšikov.

Rytmus bol medzi prvými na Facebooku

Je pravda, že Rytmus dokázal svoju kariéru vybudovať aj bez sociálnych sietí a pri jeho začiatkoch sa naozaj ich používanie nejavilo ako zásadné. V dnešnej dobe si už niečo podobné predstaviť nevieme. Ako v mnohých smeroch, tak aj v tomto bol Paťo svojim spôsobom vizionár, ktorý naplno využíval YouTube, kde zvykol nahrávať okrem hudby aj rôzne vtipné videá, ktoré sa stávali virálnymi.

Väčšinu ľudí, ktorí na to klikali, či dokonca nadávali a komentovali ani len nenapadlo, že je to premyslená stratégia, pomocou ktorej si Rytmus ďalej upevňuje svoj monopol a zároveň vytvára zázemie pre ďalšiu kariéru. V tomto smere ho pokojne môžeme označiť za priekopníka a vypovedá o tom aj fakt, že bol jeden z prvých slovenských raperov, ktorí sa objavili na Facebooku. Túto sociálnu sieť dokázal naplno zúžitkovať podobne, ako svojho času YouTube.

Nová škola interpretov a Snapchat

Nech sa to akokoľvek snažia niektorí ľudia zhadzovať, aj Snapchat zažil svoj boom a priniesol revolúciu, z ktorej dnes ťaží Meta. Po geniálnom albume Navždy zasiahol slovenskú rapovú scénu útlm, ktorý konečne narušila až nová škola okolo Haha Crew a Pil C-iho. Títo interpreti pochopili fakt, že bez poriadneho kontaktu s fanúšikmi sa nemajú šancu presadiť.

👉 MOHLO BY ŤA ZAUJÍMAŤ:
Ďalšie úmrtie rapera v LA. Zastrelili ho, kým volal tehotnej manželke

„…cecky na Snapchat …“

Kým starší interpreti si ľudí do svojho súkromia nejak zásadne nepúšťali, nová škola zdieľala veľkú časť svojho života práve prostredníctvom Snapchatu. Ten priniesol „storíčka“, vďaka ktorým nemuseli spamovať feed a dokázali fanúšikom dávkovať udalosti bežného dňa. Sledovatelia to v tej dobe hltali a asi najlepšie túto vlnu vyformoval Pil C, ktorý bol na Snape jednoznačne najaktívnejší. Vďaka tejto sociálnej sieti si dokázal podchytiť kľúčovú skupinu fanúšikov.

„..na snapchat fotí si selfie..“

Okrem toho, že s nimi dokázal zdieľať obsah každodenného života, si dokázal promovať aj novú hudbu, koncerty, módne trendy a všetky veci, ktoré vytvárajú osobnosť moderného interpreta. Dovolím si tvrdiť, že Lukáš bol priekopníkom Snapchatu v našich končinách a sám za seba hovorí aj jeho raketový štart kariéry, ktorý by sa neuskutočnil, nebyť jeho výbornej komunikácie s fanúšikmi.

TikTok ako najnovší trend

Ešte viac ako Snapchatu sa mnohí interpreti bránili nástupu TikToku. Nebudem klamať, aj ja som mal voči tejto sociálnej sieti značné predsudky a predstavoval som si ju ako niečo, kde tancujú 12-ročné deti na známe skladby a predbiehajú sa, kto predvedie väčšiu bizarnosť. Veľa skladieb sa opakovalo a potom mi to došlo. Chytľavý track – tanec interpreta v klipe – opakovanie fanúšikmi na TikToku. Priam dokonalá schéma neplateného proma.

Okrem toho, na TikToku viete nájsť aj skutočné hodnotný obsah pre dospelého človeka, ale o tom asi niekedy inokedy. Podstatné je, že opäť tento trend pochopili len niektorí interpreti, ktorí si takto dokázali spopularizovať svoju tvorbu a s rastúcimi číslami na TikToku rástol aj Instagram, či napríklad streamy na Spotify.

Sociálne siete a kontroverzia

Ok, nevravím, že sociálne siete dokážu spropagovať len kvalitné tracky. Samozrejme, častokrát sa ľudia skrz virálne posty dokážu dostať aj k skladbám, ktoré by radšej ani nepočuli. Na druhej strane to je len uhol pohľadu a čo sa nepáči jednému, sa zase môže páčiť inému. Pravdou ale ostáva, že niektorí MC’s si dokázali zvýšiť hudobné čísla skrz rôzne kontroverzné vystupovanie a správanie.

👉 MOHLO BY ŤA ZAUJÍMAŤ:
Šorty a Lvcas Dope sa lúčia s frajerkami. Uvidíš vyoperované srdce! (VIDEO)

Moderná doba ponúka interpretom stále širšiu škálu možností, ako sa propagovať. Niekto sa predáva rafinovane, kvalitne a trpezlivo, iní zase volia cestu virálov, kontroverzie, prvoplánovosti. Koniec koncov ak to funguje, je to len a len na danom interpretovi. Šikovnosť je využiť aktuálnu dobu a trendy na to, aby sa rozvíjala aj hudobná kariéra a právo súdiť nemá nikto z nás. Ako rád hovorím, o úspechu rozhodujú ľudia… nikto iný.

Poukázať som chcel len na to, že ak je interpret voči trendom dostatočne otvorený a vnímavý, dokáže si vďaka nim kariérne značne pomôcť. Sociálne siete sú v súčasnosti tým najsilnejším trendom a nástrojom, čo môžu interpreti na sebapropagáciu použiť a neviem, či ešte niekedy dokáže sociálne siete niečo nahradiť.

Odporúčame