Kradnuté beaty a texty – rakovina slovenského rapu? DMS sa opreli do novej vlny

Ako húb po daždi. Tak by sa dal označiť počet prípadov, kedy sa na slovenskej rapovej scéne diskutuje o prípadoch kradnutia beatov, hudieb a textov. Kradnutie niektorí chápu ako inšpiráciu v zahraničí, ale situácia v poslednom období naberá na obrátkach. Najnovšie sa konflikt otvoril po tom, čo sa producent a DJ skupiny DMS Smart pustil do mladíka Porsche Boya.

Porsche Boy o polnoci z piatka na sobotu vydal svoje nové EP, ktoré už predtým na sociálnych sieťach podporili mená ako Dalyb či Yaksha. EP obsahuje päť skladieb, pričom na jednej hosťuje aj spomínaný Dalyb. Porsche Boy sa preslávil skladbou Stanko Lobotka či hosťovaním na YouTube verzii tracku J Lo od Kontrafaktu. Je predstaviteľom takzvanej novej školy a i keď jeho rap nebol všetkým po vôli, akceptovali, že sa snaží o niečo nové, akokoľvek ťažko chápateľné to pre niektorých bolo.

Jedna vec je ale byť nový, neopozeraný a nepochopený, druhou vecou je „inšpirácia“ u zahraničných producentov a raperov. Inšpirácia, ktorá hraničí s kopírovaním. Cez víkend na to poukázal Smart z DMS, ktorý sa do mladíka oprel prostredníctvom sociálnej siete Instagram. „Tak ako v graffi, aj v rape na Slovensku zvyknú vravieť, že tí mladí a tá nová škola to tu preberie. Ono je divné, že toto tvrdenie často prichádza z ich vlastných úst. Viem, že tak, ako graffiti, tak aj v rape niektorí hádžu do koša takzvaných oldschoolerov, starých a podobne. A nemajú k ním už moc rešpekt, aj keď teda od nich nikto rešpekt ani nechce.“

„Česť výnimkám, ktorých je stále menej a menej. Za toto, čo nasleduje ďalej v stories neviem, čo by som si o sebe samotnom pomyslel,…“

„A ak by si niekto myslel, že sa v tomto vyžívam, tak ani nie. Možno pri Madskillovi trocha, lebo to bolo dosť cez a nečakané. Je to o tom, že iných raperov a podobných stretneš v klube alebo na festivale. Zoznamuješ sa, rozprávaš sa a povieš si, že tento týpek má dobré beats alebo rapy alebo nemá v hlave úplne povysávané a nakoniec sa mýliš a potom si sklamaný, že koľko ľudí to hrá alebo je to celé inak.“

„Mne, keď niekto neznámy pošle beat a je to bomba, nikdy som o ňom nepočul, tak už som taký, že či to vôbec robil on. Pred pár rokmi som toto nemal.

Pridal sa aj Dame, ktorý bol jednoznačne na strane Smarta, svojho kolegu zo skupiny a kamaráta. Mrzí ho, kam súčasný slovenský rap smeruje a hovorí, že kedysi to bol preňho najviac REAL žáner.

„Podľa mňa nie je úplne v pohode hovoriť mladým, nech sa nenechajú odrádzať od inšpirácie tým štýlom, ako to robia. To vychová len ďalších koko*kov a pochováva to celú túto kultúru, ktorú my žijeme už roky! Také roky, koľko niektorí ani rokov nemajú.“

„Inšpirovať ťa má napríklad to, čo zažije, a nie že ťa americký rap inšpiruje k tomu, aby si to preložil do slovenčiny. Alebo okopíroval beat, prípadne flow, outfit a klip. Rap ma vždy bavil pre to, že to bol najviac REAL žáner, to čo raperi dávali do textov aj zažili a nie, že rapujú o peniazoch a sú zadĺžení na každom rohu.“

„Rapovať o peniazoch môžeš, keď kur.a prídeš a kúpiš  si napríklad za cash auto, z toho, čo si zarobil, nie keď máš ledva dievčenskú retiazku ako chlp z pi.i a v klipoch všetko požičané, ešte aj oblečenie. Wannabee (de) generácia! Chlapci sú internetové fejkové pi.ky zasr.né.“

A nechýba ani Separov pohľad, jedného z najpopulárnejších a najviac rešpektovaných raperov na slovenskej a českej scéne. A nielen súčasných, ale aj v dlhodobom horizonte.

„Je iné, keď ťa oj*be producent a ty bohužiaľ narapuješ vyčorovanú hudbu, ale spravíš z toho diametrálne odlišnú vec. ALE JE ÚPLNE INÁ VEC, KEĎ NA*EBEŠ ROVNAKÝ FLOW DO VYKRADNUTEJ HUDBY. To je proste vykradnutý beat na zákazku od rapera. a NE, nie je to v pohode, ako sa sami pred sebou snažíte vyargumentovať.“

„Najhorší ale sú tí, čo rapujú o peniazoch, dripe a zlate, lebo si proste preložili text od rapera, ktorý to ale reálne má a neuvedomujú si, ako to celé od nich vyznieva. Čávo s pozláteným chlpom na krku a 30 eur vo vrecku, prípadne požičaným oblečením, ktoré po pár dňoch vráti do obchodu, že mu nesadla veľkosť. Nie je hanba nemať, hanba je hrať sa na niečo, čo nie si. A úplný banger je, keď rozprávajú o nejakom fyzickom násilí s postavou ako 12-ročná školáčka. Chalani, každý nech si robí, čo chce, ale aspoň neklamte ľudí a sami seba. Hudba si pýta kreativitu a talent, nie translator a parodovanie.“ 

A teraz pridávame názor druhej strany. Dalyb sa k situácii nevyjadroval, respektíve sme jeho slová nenašli v čase publikovania, Porsche Boy sa ale vyslovil. „Okej, popravde, nikdy sa mi toto nechcelo riešiť, netryhardím to, ale za všetkým, čo som urobil si stojím, preto musím napísať pár vecí, o ktorých ľudia nevedia. Jediné, čo ma k tomu prinútilo je, že Smart z DMS tu funguje dlhšie ako ja a nechcem byť disrespectful, že to iba odignorujem,“ pokorne začal.

„K veciam typu, že sa beat, basa, flow podobá sa ani vyjadrovať nebudem, je to pre mňa nezmyselné a zbytočné. Jedinou inšpiráciou je pre mňa vždy momentálny svetový zvuk + môj jedinečný štýl. Ten track od Yung Hurna som dnes počul prvý raz, existuje XY ďalších podobných beatov a trackov, kde figuruje len basa, a že spomeniem v texte peniaze, asi nie som jediný na Slovensku.“

„K čomu sa ale chcem trošku viac vyjadriť je track BARABAN. Pri vzniku toho tracku ste nemali šancu vidieť do zákulisia, a preto som vždy nebral vážne seriózne všetky narážky. Nechcelo sa mi to každému vysvetľovať. Môj track vznikol ešte skôr ako Lil Stanov,“ a pokračoval v dlhom príspevku na svojom IG story. Vysvetlil, že beat zo skladby BARABAN bol medzi beatmi zadarmo na internete, z ktorých čerpal aj on. K tejto konkrétnej obhajobe sa vyjadril následne aj Smart, ktorý sa za túto konkrétnu vec ospravedlnil.

„Nikdy som nechcel reagovať na nezmyselné narážky od ľudí, ktorí do toho nevidia, aby sa zbytočne neprichádzalo do sporov. Keďže som označovaný za mladú vlnu a robím hudbu v prvom rade, aby bavila poslucháčov, tak chcem, aby naša vlna priniesla viac pozitívnych vecí, a aby sme sa hudbou bavili a nie rozčuľovali, preto je toto moje prvé aj posledné vyjadrenie k danej veci,“ zakončil.

Podobným inšpiráciám či krádežiam v slovenskom či českom rape sa vo veľkej miere venuje instagramový profil KingPin Cereal, kde nájdete také veci, že budete v nemom úžase. Nejdeme tu nikoho obviňovať, svoj názor povedali obe zainteresované strany.

Názor si urobte sami.

Odporúčame