Keď sú veľké značky na nože: Coca Cola, Adidas či McDonalds, toto sú ich najväčší rivali

Adidas (foto: Unsplash/Ashim D Silva)

#O miesto na výslní je vždy veľký boj, no tieto veľké svetoznáme značky si súperenie priam užívajú. Samozrejme, vo svete, keď takmer každý produkt má svoj ekvivalent, alebo rovno kópiu, je ťažké očakávať, že firmy budú vedľa seba koexistovať v dokonalej rovnováhe. Prinášame tak prehľad najväčších a najznámejších konfliktov medzi značkami, ktoré sa doslova nemusia.

Coca Cola vs. Pepsi Cola

Majstri porovnávacej reklamy sú jednoznačne značky Coca Cola a Pepsi Cola. Séria reklamných kampaní zdôrazňujúcich ich vzájomné súperenie trvá viac ako storočie a získala aj vlastný názov. Ide o takzvané Cola Wars.

Coca Colu vytvoril v roku 1886 lekárnik John S. Pemberton ako liek proti bolesti. O vznik Pepsi sa zase o štyri roky neskôr postaral Caleb Bradham. Mimochodom, tiež lekárnik. Ponúkal ju ako liek proti nechutenstvu. Vtedy sa začal aj vzájomný boj týchto značiek.

Hoci by sa mohlo zdať, že jednu z nich by vzájomná konkurencia mala zničiť, opak je pravdou. Zábavný konkurenčný boj ich len posilňuje.

Adidas vs. Nike

Odvekí rivali Adidas a Nike vládnu predovšetkým športovému priemyslu, kde zaslúžene získali prvé miesta v predajnosti aj zisku. Nie je tajomstvom, že títo dvaja velikáni nie sú bohvieakými priateľmi.

Vzájomné súdne spory či nehanebné očierňovanie sú ich každodenným chlebíčkom. Na víťazovi tohto súboja sa nevedia dohodnúť ani ich fanúšikovia, pochopiteľne.

Puma vs. Adidas

Ďalší súboj športových značiek sa odohrával oveľa viac medzi ich zakladateľmi ako značkami samotnými. Za vznikom značiek Adidas a Puma stoja nemeckí bratia, ktorí sa najskôr na ničom nevedeli dohodnúť a neskôr už ani vystáť.

Hoci začali spolu, ich cesty sa úplne rozdelili. Spoločnú firmu Gebrüder Dassler (Bratia Dasslerovci) rozdelili na dve časti. Adolf vytvoril Adidas a Rudolf zase značku Puma (najskôr sa volala Ruda). Jeden si pritom postavil továreň na pravom brehu rieky Aurach a druhý zase na ľavom.

Keďže zamestnávali väčšinu obyvateľov mesta Herzogenarauch, tak ich rozkol vplýval aj na nich. Vzájomná nevraživosť bratov pokračovala až za hrob. Nechali sa síce pochovať na jednom cintoríne, no museli ich pochovať čo najďalej od seba.

McDonald’s vs. Burger King

Môžeme povedať, že slávny reťazec McDonald’s má viacero výrazných konkurentov v oblasti rýchleho občerstvenia. Tým najznámejším a najväčším, čo sa podobnej ponuky jedál týka, je jednoznačne Burger King.

Vidieť to aj v kampani, s ktorou sa Burger King vrátil naspäť na Slovensko. Jej headline znel #prepacmekac. Nešlo pritom o prvý provokačný koncept, na vzájomný súboj stavila značka aj v zahraničných kampaniach.

Nie je to však jednostranné, americké reťazce medzi sebou súperia už mnoho rokov. Pritom aj McDonald’s sa istý čas usiloval zosmiešniť svojho konkurenta, ktorý ma na francúzskych cestách omnoho redšiu sieť reštaurácií.

Odporúčame