Fotenie krok za krokom #1: Denis ti ukáže, ako vznikajú profi fotografie

Denis Goga

#Denis Goga je mladý fotograf z Topoľčian, ktorý na slovenskom internete zaujal profesionálne vyzerajúcimi produktovými fotografiami. Napriek tomu, že sa foteniu a následnej úprave venuje len ako koníčku, v jeho fotkách vidieť dobré oko a talent. A to aj napriek tomu, že fotografie vznikajú akosi na kolene. Nasledujúci článok štartuje seriál, v ktorom bude vlastnými slovami vysvetľovať, ako vznikajú takéto fotografie.

18-ročný fotograf Denis Goga: Nie každého baví babrať sa s jednou fotkou dve hodiny

Snažím sa žiť naplno, rád športujem, no fotografovanie je moje najobľúbenejšie hobby. Pripravujem pre vás sériu článkov, v ktorých sa budem snažiť ukázať, ako vznikajú fotografie, ktoré robím vo svojom voľnom čase. Niektoré robím z nudy, niektoré sú týždne pripravované. Občas sa ale stane, že aj tie dlho pripravované nie sú podľa mojich predstáv. Vtedy prichádza sklamanie, no ako to býva v každej brandži, treba byť plný odhodlania a ide všetko.

Tento článok bude o fotografovaní kompozície pomarančov vo forme čerstvej limonády. Dôležitou časťou celého fotografovania je samozrejme príprava potrieb ku danému foteniu. Či už je to rozostavenie svetiel, pozadí, objektov, rekvizít a následne najdôležitejších prvkov, vždy to treba mať nachystané. Priznám sa, aj mne sa niekedy stáva, že zabudnem umiestniť do kompozície istú rekvizitu, ale nikoho iného svedomie to napokon netrápi, než moje.

V tomto prípade to boli pomaranče, z ktorých bolo treba dostať šťavu. Dva druhy mäty – prieporná a mojito poslúžili ako skvelé dozdobenie sviežeho nápoja a taktiež ako výplň kompozície.

Keď som mal všetko pripravené, vrátane ľadu, ktorý ostal ešte odpočívať v mrazničke, mohol som sa pustiť do komponovania.

Denis Goga

Možno pôsobí kompozícia z tohto pohľadu foteného telefónom fádne, no ohnisková vzdialenosť 50mm objektívu (po crope cez DX 75mm) sa postará o lepšiu perspektívu a zachytí len to, čo daný objektív dokáže.

Mojim cieľom bolo zamerať sa na jeden pohár. Na ňom sa nedalo na nič iného zaostriť ako na mätu, teda detail ozdoby pohára. Je to akoby taký zákon zaostrovania pri fotení jedál.

Denis Goga

Samozrejme, nestačí len cvaknúť fotku. Tento druh fotografovania si vyžaduje aj následné spracovanie a úpravu v grafických programoch, kde sa farby dovedú do dokonalosti, aby lahodili ľudskému oku. Predsa len, jeme aj očami, no nie?

Keď som mal fotoaparát, kompozíciu a nasvietenie v tom správnom rozpoložení začal som fotiť. Na fotke sa dá všimnúť jeden zdroj svetla. No, aby sme mali hlavný objekt nasvietený aj spredu, použil som odrazku (tvrdý papier, na ktorom je nalepený alobal) a tak dosvietil celý pohár spolu s mätou.

Takto vyzerá neupravená fotka, ktorá ešte len čaká na spracovanie cez Camera RAW vo Photoshope.

Denis Goga

Výsledkom sa stala séria fotografií so sviežim letným motívom, kde sa aj šedá kovová platňa zmenila po postprocese na modrú. Čo len dokazuje akú dôležitú a podstatnú úlohu zohráva práve následná úprava fotografom, resp. grafikom, ktorý má o fotke istú predstavu a ktorú sa snaží docieliť.

Či sa to podarilo mne, môžete okomentovať dolu pod článkom.

Denis Goga
Odporúčame