Dvojdňová hrebeňovka cez Nízke Tatry: Zbaľ batoh a vyraz na Kráľovu hoľu

Simona Slovákovaá / Tulajmesa.sk

#Ikonickú pesničku „Na Kráľovej holi“ netreba nikomu obzvlášť predstavovať. Spája slovenskú hrdosť a národné povedomie. Ak chcete zistiť v čom spočíva jej sila a krása, zbaľte batoh a vyrazte na prechod cez Kráľoholské Nízke Tatry. Pripravte sa na poriadnu dávku dobrodružstva, nocovanie v útulni uprostred lesov, ale aj ubolené nohy a čerstvé medvedie stopy na turistickom chodníku. A ako takýto turistický výlet prebieha?

ROZHOVOR so Simonou, ktorá cestuje po Slovensku i svete

Simona Slováková / Tulajmesa.sk

1. deň: Čertovica – Ramža – sedlo Homôľka – Kolesárová – sedlo Priehyba – útulňa Andrejcová / 27,9km

Na túru sme s partiou kamarátov vyrazili zavčas rána zo sedla Čertovica. Trasa bolo značená červenou turistickou značkou vlniacou sa medzi husté lesy, kosodrevinu, či lúčne sedlá. Táto časť Nízkych Tatier je známa vďaka stále existujúcim pralesom, kde žije veľké množstvo divej zvery a rastú chránené druhy rastlín, ktoré nenájdete nikde inde na Slovensku.

Počasie nám prialo a kráčali sme ľahko a svižne. Hoci vrcholila hlavná turistická sezóna, na naše veľké prekvapenie sme nestretli veľa turistov a tak boli lesy takmer celé „naše“. Z plného hrdla sme spievali, žartovali, ochutnávali zrelé čučoriedky. Keď nás okolo obeda dobehol skutočný hlad, začali sme vyprázdňovať batohy. Verte, neverte, zjedli by sme všetko, čo by nezjedlo nás.

Poobede sme kráčali po hrebeni v pásme kosodreviny. Otvárali sa nám veľkolepé výhľady, príroda naookolo bola čarokrásna. V diaľke sme hľadali náš cieľ cesty, Kráľovu hoľu. Tá bola ešte v nedohľadne, za to priamo pred nami sa črtala nová výzva. Pred záverečným úsekom cesty je totižto potrebné vystúpiť zo sedla Priehyba na Veľkú Vápencovú s prevýšením 500 metrov, čo nám po 8 hodinách cesty veľmi nevoňalo.

Na vrchole začalo pršať, no do rýchlejšieho kroku nás nakopli až čerstvé medvedie stopy na turistickom chodníku. Večer sme strávili v útulni Andrejcová a poviem vám, naozaj bolo útulná. Navyše, tu varia najlepšie fazuľovú polievku na svete, po únavnom dni chutila ako jedlo kráľov.

Po zotmení sedelo celé osadenstvo útulne okolo ohňa, kde sme si dlho do noci vymieňali veselé zážitky z hôr. Spaciaky sme rozložili v podkroví, kde nás prekvapil nečakaný návštevník, chlpatý plch. Počkal, kým všetci zaspíme a potom cez nás behal ako cez prekážkový dráhu. Prvýkrát som prespávala v horách a určite to nebolo naposledy. Atmosféra, hviezdy, osadenstvo. A naozaj ma tu aj nohy boleli menej, to asi ten horský vzduch…

2. Deň: Útulňa Andrejcová – Ždiarske sedlo – Orlová – Kráľova hoľa – Šumiac / 20km

Z útulne sme vyrazili v presvedčení, že tento deň bude po sobote už len prechádzkou, no realita bola iná. Stúpali a klesali sme po hrebeni, kým sme sa po 4,5 hodine cesty a jednej hladošskej prestávke dostali na Kráľovu hoľu (1946 m n m), najvyšší vrchol východnej časti Nízkych Tatier.

Tento úsek patrí rozhodne k tým najčarovnejším, treba sa tu rozhliadnuť a poriadne si vychutnať krásy Slovenska: Spiš, Horehronie, Vysoké Tatry, Liptov. V cieli sme boli unavení, no zároveň neskutočné šťastní a spokojní na duši: Tak o tomto všetci básnia a spievajú, niet sa čomu čudovať!

Oddýchli sme si v malom núdzovom útočisku pre turistov pod rozhlasovým a telvíznym vysielačom a začali po modrej značke zostupovať do dedinky Šumiac. Posledný úsek cesty sa niesol v znamení bilancovania a rekapitulovania víkendových zážitkov. Späť na Čertovicu, kde sme mali zaparkované auto, sme sa kombináciou autobusu a taxíka dostali v nedeľu podvečer.

Ak máte turistické skúsenosti a trúfnete si na 50 kilometrovú dvojdňovú túru, prechod cez Kráľoholské Nízke Tatry bude pre vás určite zaujímavou skúsenosťou. Odkráčané a vyskúšané, tento trek treba rozhodne zažiť.

Simonine blogy z výletov po Slovensku budete môcť na stránkach Hashtag.sk vidieť častejšie. Ak sa vám páčil, alebo máte nejaký tip na výlet, dajte nám vedieť v komentároch. Medzičasom môžete Simonu sledovať na Facebooku alebo Instagrame.

Zdroj: Simona Slováková (tulajmesa.sk)