RECENZIA Najtemnejšia Marvelovka dorazila do kín: Porazí Doctor Strange zakrvavenú Wandu a čo to bude vo výsledku stáť?

Doctor Strange v mnohovesmíre šialenstva

Doctor Strange v mnohovesmíre šialenstva (Zdroj: Disney)

#Po šiestich rokoch sme sa dočkali sólovky Doctora Strangea v mnohovesmíre šialenstva. Tentokrát „spojil“ sily s Wandou, aby sa popasoval s vlastnými temnými vidinami. Marvel lákal do kín vcelku temným trailerom a takto na úvod ti prezradím, že sám som nečakal toľko preliatej krvi. Stálo však všetko to úsilie za to? A čo je dôležitejšie, posunuli sme sa v príbehu alebo stále stojíme na jednom a tom istom bode?

RECENZIA Okamžite kupuj lístky do kina: Severan je parádny film, ktorý si ťa získa surovosťou a litrami krvi!

Strange sa radí s nesprávnym

Nášmu hlavnému hrdinovi sa začínajú snívať čudné sny. Figuruje v nich mladé dievča, ktoré pomáha Strangeovi ukradnú tajomnú knihu kúziel. Jedného dňa, počas svadby jednej veľmi významnej osoby natrafí na dievča v snoch, ktoré sa mu predstaví ako America (nie ten svetadiel). Vie cestovať medzi realitami a preto Stephen potrebuje radu odborníka a navštívi Wandu.

Kto je v tomto prípade hrdina a kto záporák máme teda jasné – prezradili nám to dokonca aj ukážky a plagát. Vo filme to teda nepôsobí ako zvrat, dokonca ako len taká normálna banalita, ktorú bolo treba rýchlo odrozprávať, aby sa mohlo prejsť na príbeh. O film sa mimochodom postaral režisér pôvodnej trilógie Spider-Man s Tobeym Maguireom.

„Keď Kevin Feige oznámil, že chce do Doctora Strangea vniesť trochu hororového prvku, bolo to pre mňa zaujímavé,“ vysvetľuje režisér Sam Raimi. „Horor a napätie boli pre mňa vždy zábavné aspekty filmovej tvorby. Jedným z dôvodov, prečo ma Doctor Strange ako postava zaujal, je, že je to kúzelník. Keď som vyrastal, robil som kúzelníka na detských oslavách a svadbách. Veľmi ma bavilo vytvárať ilúzie. Superhrdina, ktorý je iluzionista a kúzelník, ma mimoriadne zaujíma.“

Strange kúzli
Strange kúzli (Zdroj: Disney)

Príbeh, v ktorom neplatia pravidlá pre postavy ani scenáristov

Je zložité byť kritický proti sci-fi filmom a najmä tým komiksovým, ak chceme rozoberať scenár. Tvorcovia vedia všetko ospravedlniť nadprirodzenom a vždy prísť s riešením, ktoré v kine ako-tak funguje. Preto nechápem, prečo si sami podkopávajú nohy? Wong v jednej scéne povie: „Na tomto mieste nemôžem čarovať.“ A o desať minút tam čaruje, pretože si to situácia vyžaduje.

Protagonista a antagonista, v tomto prípade Strange a Wanda, majú pôsobiť ako protipóly, aj keď nie vždy sa to tvorcom darí. Raz dokonca na teba budú hrať bu-bu-bu hru, že Strange by sa mohol pridať na stranu temna. Takýto zúfalý počin som naposledy videl vo filme The Last Knight (áno, piaty Tranfromers) a tiež som mu neveril ani sekundu.

Nech však skutočne nekrivdím, máme tu zopár nových postáv, ktoré na chvíľu pobavia a zopár starých známych. V podstate je toto tradičné cesto znova dochutené novými ingredienciami. Tú omáčku chutí napokon zješ, ale že by mi nejako výrazne chutila… Aspoň je konečne priestor na poriadne sfilmovanie jedného nemenovaného filmu, za ktorý sa Marvel tak dlho hanbí.

Strange ponúka znova solídne efekty
Strange ponúka znova solídne efekty (Zdroj: Disney)

Tempo nezastavuje, no film aj tak trvá dlho

Áno, je to protiklad a anomália. Nový Strange má len dve hodiny (aj vďaka nejakým produkčným problémom) a aj tak mi prišlo, že som bol v sále určite dlhšie. Buď ma klame rozum alebo hodinky – tie sa ale nemýlia. Tempo filmu je dobré, príbeh je v podstate rozprávaný lineárne a mnoho ľudí by nevedelo rozdeliť stopáž na akty. Takže jedno pozitívum neguje jedno negatívum.

Aby som bol úprimný, celý sála sa spoločne zasmiala len raz – na potitulkovej scéne. Humoru je tu pomenej a to je dobre, pretože nový Strange sa rozhodol zájsť do temnejších vôd. V prvej polovici sa mu to dokonca úspešne darí a Wandu ako záporáka berieš všetkými desiatimi. Až potom si uvedomíš, že okrem polozlého Thanosa nemá Marvel poriadnu zápornú postavu.

A čo efekty? Ide znova o Marvelovský štandard. Samotné GCI je spracované aj renderované veľmi dobre a väčšina scén sa odohráva počas dňa, no greenscreen je stále do oka bijúci. Nemôžu aspoň tie postavy dostať do prostredia a to obkľúčil greenom? Aspoň by herci mohli hrať, že sa nachádzajú niekde v inej dimenzii a nie v miestnosti so zelenými krabicami a na visiacich lanách.

Kamera má často nekresťanské uhly snímania
Kamera má často nekresťanské uhly snímania (Zdroj: Disney)

Najtemnejšia Marvelovka? Dajme tomu…

Krvavá Wanda je niečo, na čo budú diváci a zrejme aj deti dlho spomínať. Marvel sa skutočne pokúsil o tvrdšie násilie, aj keď sa neodrazilo na ratingu – stále je film neprístupný len deťom do 12 rokov. Niektoré scény by si však podľa mňa zaslúžili aj tvrdší rating. Ale zasa si to porovnajme s Temným rytierom, ktorý dostal tiež podobný rating a násilia zobrazil na tony viac.

Doctor Strange v mnohovesmíre šialenstva obháji svoj názov jedine šikmými zábermi a rockovým tripom v strede filmu. Inak sa znova pozeráme na rovnakú Marvel melódiu, na akú sme roky zvyknutí.. Zopár vecí je dobrých, zopár nie a preto udeľujem priemerné hodnotenie. Len škoda, že sme sa neposunuli ďalej, aj keď nejaký ten zvrat predsa len nastal.

P.S. 1: Film má už štandardne dve potitulkové scény.

P.S. 2: Príď do sály včas, pred samotným filmom ťa čaká trailer na Avatara 2.

Čaká ťa tento rok maturita? Uč sa s našim maturitným podcastom Schooltag!