Denne prepraví 9 miliónov pasažierov a každá stanica je unikátna: Predstavujeme ti impozantné Moskovské metro

pixabay.com

#Naše hlavné mesto je už roky terčom posmeškov kvôli tomu, že nemá podzemnú koľajovú dráhu. Množstvo mladých ale ani netuší, že kedysi sa metro v Bratislave skutočne plánovalo a dokonca malo aj vytýčené trasy liniek (viac si môžeš prečítať v našom staršom článku). My sa však dnes pozrieme na metro, ktoré premáva pod ulicami druhého najväčšieho mesta Európy, Moskvy.

Budovanie a Stalinov hrnček kávy

Prvá zmienka o vybudovaní metra v ruskej metropole sa datuje ešte do roku 1875, teda 12 rokov po tom, čo sa Londýnčania začali voziť v The Tube. Prvotné zámery sa ale zmietli zo stola a opäť sa o nich začalo hovoriť až v roku 1902.

Mestská rada vtedy zvolila pomerne rozporuplné nariadenie, že Moskva by mala odmietnuť návrh architektov, ktorí s celým nápadom prišli. Veci sa definitívne dali do pohybu až krátko po vzniku Sovietskeho zväzu, kedy bola stavba povolená a už v roku 1935 sa mohli obyvatelia voziť medzi prvými 13 stanicami.

Existuje jedna zaujímavá legenda, ktorá súvisí so vzhľadom kruhovej línie linky 5. Tá pôvodne vôbec nebola v originálnom projekte plánovaná . Hovorí sa však, že počas jedného zasadnutia o budovaní metra v Moskve si vtedajší vodca Stalin položil hrnček s kávou na jeden z plánov predpokladaných trás. Práve ten mal vytvoriť kruhovú hnedú škvrnu okolo centra mesta. Stalinovi sa vraj tento nápad natoľko zapáčil, že nariadil vytvorenie takejto linky. Práve na pamiatku tejto zaujímavej príhody sa linka 5 na mapách pýši hnedou farbou. 

Architektonické skvosty

Moskovské metro je známe svojou bohatou architektúrou a výzdobou staníc. Vestibuly a nástupištia sú bohato zdobené sochami, maľbami, mozaikami, vitrážami a inými umeleckými dielami, zobrazujúcimi obdobie socialistického realizmu a komunizmu. Hlavnými témami staníc sú zvyčajne budovanie tohto politického režimu, ale aj poľnohospodárstvo či obrana štátu.

Moskovské metro je tak právom označované za najkrajšie na celom svete, pričom až 44 z celkovo 200 staníc je považovaných za svetové kultúrne dedičstvo. Pre zaujímavosť, v metre sa dokonca nachádza aj jedna fontána. Tú nájdeš v priechode medzi stanicami Rimskaja a Ploščaď Iljiča. Okrem toho sa Moskva môže popýšiť aj prvou stanicou na svete, ktorá sa nachádzala na moste. Do dnešného dňa je stanica Vorobjovy gory, jediná svojho druhu v meste.

2. svetová vojna

Na vojnu doplatilo hlavne civilné obyvateľstvo. Keďže v tom čase metro vo všetkých veľkomestách poskytovalo útočisko pre ľudí, ktorí boli ohrození bombardovaním (prípadne už prišli o svoje domovy), Moskva nebola výnimkou. Podľa odhadov tu dočasný domov našlo viac ako pol milióna ľudí. Ženy a deti dostali privilégium spať vo vagónoch, ktoré zostávali v noci odstavené.

Veľkou zaujímavosťou je, že aj napriek zúriacej vojne v Európe sa stavebný ruch a práce na rozširovaní metra úplne nezastavili, a to aj napriek tomu, že v krajine bolo nedostatok statných mužov a materiálu. Počas 2. svetovej vojny sa tak linky rozrástli až o sedem nových staníc, na ktorých ani nie je poznať, že boli vytvorené v časoch, kedy množstvo ľudí zomieralo na bojových frontoch.

Súčasnosť

Momentálne je Moskovské metro štvrtým najzaťaženejším na svete, pričom počas bežného pracovného dňa prepraví v priemere 9 miliónov pasažierov, čo ročne tvorí 2,4 miliardy prepravených osôb. Sieť moskovského metra je dlhá 333,4 km a nachádza sa v nej 200 staníc.

Podľa plánov vlády má byť do roku 2020 otvorených ďalších 64 staníc a sieť sa predĺži o neuveriteľných 137 km. Metro okrem toho drží svetový rekord za včasné príchody a odchody. Podľa Moscow Tansport Department sa presnosť rovná 99.99%. Je až priam šialené, že interval medzi vlakmi v čase dopravnej špičky je len 40 sekúnd.

Pokiaľ cestuješ po meste do centra, oznámenia hlási mužský hlas. Avšak, keď sedíš na trase smerom z centra, tak ich ohlasuje žena. Dôvod je pomerne jednoduchý, zjednodušuje to totiž orientáciu pre zrakovo postihnutých. Milé a veľmi nápomocné. Takisto bolo pred tromi rokmi metro vybavené umelou inteligenciou, vďaka ktorej sa podarilo znížiť počet samovrážd a nehôd.

Mimochodom, pokiaľ budeš mať čas navštíviť túto impozantnú spleť podzemnej dopravy v hlavnom meste Ruska, určite si vyber dátum 15. máj. Každoročne sa totiž v tento deň konajú na staniciach podzemné koncerty na oslavu výročia otvorenia metra. Nádherná akustika priestorov totiž vytvára neopakovateľnú atmosféru, ktorú jednoducho musíš zažiť.

Metro 2

Prechádzame od overených informácií k domnienkam, ktoré v priebehu rokov tak nabrali na intenzite, že ich už mnohí vnímajú ako pravdu. Podľa informácií Jurija Zajceva existuje okrem verejnej siete metra ešte jedna, ktorá je umiestnená hlbšie a slúži na vojenské účely a účely evakuácie. KGB má pre tento systém používať krycí názov D6, všeobecne sa sieť označuje aj ako Metro 2.

Podľa niektorých zdrojov dĺžka tejto tajnej siete môže pokojne prekračovať aj tú verejnú. Teoreticky mohla byť postavená v časoch Sovietskeho zväzu pre prípad amerického útoku. Jej hlavné trate sú jednokoľajové a spájajú Kremeľ a ďalšie dôležité miesta. Metro 2 má mať štyri linky. Systém Metra 2 je jednokoľajný a bez ventilačných šácht.

Zdroj: wikipedia.org, rbth.com

3 odpovede na “Denne prepraví 9 miliónov pasažierov a každá stanica je unikátna: Predstavujeme ti impozantné Moskovské metro”

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Pri používaní tejto stránky dochádza k spracovaniu cookies, ktoré nám pomáhajú zvyšovať kvalitu služieb. Spracovaniu cookies zabránite zmenou nastavenia v internetovom prehliadači. Viac informácií

Nastavenia cookies na tejto webovej stránke sú nastavené na "Povoliť cookies" vám prehliadanie možné skúsenosti. Ak budete pokračovať na používanie tejto webovej stránky bez zmeny nastavenia cookies alebo kliknite na tlačidlo "Prijať" nižšie potom dávate súhlas k tomu.

Zavrieť