Bratislava sa radí k ďalším veľkomestám, prichádza s novinkou: Budú zdieľané kolobežky prepadák alebo úspech?

Foto: unsplash.com

#Po tom, čo sa minulý rok na jeseň spustil bratislavský bikesharing, prichádza po niekoľkých mesiacoch do nášho hlavného mesta ďalšia novinka, ktorá úspešne funguje napríklad v susednej Viedni alebo Prahe. Ide o zdieľané elektrické kolobežky, ktoré do Bratislavy prinesie značka Mint. Nápad so zdieľaním elektrických kolobežiek pochádza zo Spojených štátov, no postupne sa rozširuje aj po našom kontinente, čoho je Bratislava dôkazom.

Bezplatná aplikácia, vysoké ceny

Keďže sa kolobežky už pomaly objavujú v bratislavských uliciach, pozrime sa ako na to. Vďaka bezplatnej aplikácii, ktorú si stiahneš z obchodu Google Play alebo App Store, získaš prístup k registrácii, ku ktorej ti stačí napríklad iba telefónne číslo.  Potrebovať budeš ale samozrejme aj údaje zo svojej platobnej karty, aby ti to malo odkiaľ strhávať kredit.

Odomknutie stojí jedno euro a za minútu jazdy si strhne služba 15 centov, za prestávku 4 centy za minútu. Ak si chceš nechať kolobežku celý deň, stáť ťa to bude rovných 30 eur, čo je celkom slušná pálka.

Pozor! Kolobežku môžeš mať požičanú maximálne 23 hodín a 59 minút, potom sa to považuje už za krádež. Tiež pozor na to, aby si neprečerpal batériu pod 20%, pretože ti potom hrozí pokuta 20 eur. Nevhodné parkovanie máš za 30 eur a ak ti kolobežka zmizne počas tvojho prenájmu, priprav si tučných 900 eur, informuje stránka Mint.

Foto: unsplash.com

Realita zo zahraničia

Na prvý pohľad rýchle presúvanie po Bratislave ale môže naraziť časom na vlnu odporu. Skúsenosti s tým má aj Filip, ktorý dlhodobo žije v Berlíne, kde sa po zdieľaných bicykloch, e-bicykloch a skútroch objavili kolobežky pred pár týždňami.

„Nikto nevie, či majú jazdiť po ceste, cyklochodníku alebo chodníku. Ešte väčším problémom je, ak sú kolobežky zdieľané, ľudia ich tak parkujú kdekoľvek, keďže nemajú vlastné stojany,“ vysvetľuje. Realitou je tak napríklad 10 kolobežiek len tak v strede chodníku, alebo rozhádzaných niekde po zemi, na kraji cesty, na parkovisku pre autá.“

Vo svojom rozhorčení pokračuje a my sa z pôvodného nadšenia začíname obávať situácie, ktorá môže nastať v našom hlavnom meste. „Zdieľané prostriedky vytvárajú v meste vizuálny smog. Okrem zdieľaných skútrov, bicyklov – v Berlíne ich prevádzkuje aspoň 10 firiem – máš ešte teraz aj kolobežky a tak keď sa pozrieš na každú ulicu, vidíš v podstate len to. Prirovnal by som to k billboardom na Slovensku.“

Foto: unsplash.com

Alternatíva k MHD

Na druhej strane v tom vidíme veľký potenciál. Treba uznať, že presúvať sa autom po Bratislave nemá väčší význam, pretože najväčší problém je s parkovaním. Využívanie MHD je síce pohodlné, ale neraz sa už stalo, že daný autobus meškal a ty si kvôli tomu nestíhal prestup. Veľký boom nastal po spustení bikesharingu, ktorý ale po zdvihnutí cien nie je taký lukratívny. 

A aj keď jazda na elektrickej kolobežky nie je športom, keďže sa na nej v porovnaní s bicyklom v podstate nemusíš hýbať, myslíme si, že elektrické kolobežky môžu zaujať a môžu byť vhodnou alternatívou. Uvidíme, ako sa to medzi ľuďmi uchytí a či sa nestane s nimi to, čo so zdieľanými bicykle – masívne ničenie.

Odporúčame