Auto filter je postrachom vodičov, keď sa pokazí, priprav si stovky eur: Ako sa oň správne starať?

Biely automobil Mercedes-Benz triedy A na diaľnici.

Vlastníte auto s naftovým motorom? Čítajte pozorne (Zdroj: Pixabay.com/Christine Sponchia)

#DPF filter je povinnou súčasťou výfukov naftových áut približne od roku 2010. Na prvý pohľad môže vyzerať nevinne, avšak keď sa raz začne kaziť, tvoju peňaženku to veľmi nepoteší. Nový stojí obvykle viac ako 1 000 €, v prípade drahších áut je jeho cena často aj dvakrát taká. Na čo vlastne slúži a čo vieš spraviť pre to, aby si sa vyhol drahým problémom?


Čipovanie auta ti môže priniesť raketový výkon, ale aj poriadne problémy: Čo by si o ňom mal vedieť?


Ako funguje DPF filter?

Naftové motory pri svojom fungovaní prirodzene produkujú väčšie množstvo pevných čiastočiek než benzínové. Ide o sadze, ktoré sa navonok prejavujú ako čierny dym. Úlohou DPF filtra je tieto pevné čiastočky zachytávať, aby ich auto nevypúšťalo do ovzdušia.

Avšak, pevné čiastočky sa logicky vo filtri hromadia, čím ho upchávajú. Našťastie, vývojári vymysleli jednoduchý mechanizmus, ako ich vyčistiť. Keď DPF filter dosiahne vysokú teplotu, napríklad pri športovej jazde alebo na diaľnici, usadené sadze sa prirodzene vypaľujú a spolu s výfukovými plynmi z filtra odchádzajú preč.

Schéma DPF filtra
Takto vyzerá a pracuje DPF filter (Zdroj: commons.wikimedia.org)

Problém pri častom jazdení v meste

Ak so svojím naftovým autom jazdíš neustále po meste, výfukový systém sa prirodzene nedokáže zahriať na takú vysokú teplotu. Sadze sa teda ukladajú v DPF filtri a nedokážu sa svojvoľne vypáliť. Aj na toto konštruktéri mysleli a autá vybavili takzvanou vynútenou regeneráciou DPF.

Tá funguje jednoducho. Keď senzor vo filtri zaregistruje jeho nadmerné zaplnenie, riadiaca jednotka sa postará o jeho zahriatie. Upraví vstrekovanie paliva, prípade zapne nejaké elektronické zariadenia, ktoré vytvoria záťaž na motor. Ten sa následne rýchlejšie zohreje, v dôsledku čoho narastie teplota v DPF filtri a sadze sa začnú vypaľovať. Vynútená regenerácia sa často prejavuje zvýšenými otáčkami motora na voľnobehu. Auto obvykle zobrazí aj kontrolku, aby si vedel, že prebieha.

Ignorovanie vypaľovania DPF filtra sa nevypláca

Mnohí vodiči vynútenú regeneráciu DPF filtra úplne ignorujú. Ten sa kvôli tomu nedokáže vypáliť a keď jeho zaplnenie presiahne určitú hranicu, ďalšia regenerácia mu už obvykle nepomôže. Objaví sa kontrolka motora, auto môže stratiť výkon a tebe neostane nič iné, než ho zaniesť do servisu. A tam ťa budú čakať nepríjemné výdavky.

Výfuky športového auta.
Regenerácia DPF filtra je jeden z najdôležitejších procesov pre správny chod naftového motora (Zdroj: Pixabay.com/Paulina101)

Ako sa správne starať o DPF filter?

Ak sa o DPF filter budeš dobre starať, jeho životnosť môže byť bez problémov viac ako 200 000 km. Naopak, pokiaľ ho budeš nevhodným používaním auta vyslovene trápiť, problémy sa vedia objaviť už po menej ako 100 000 najazdených kilometroch.

Základné pravidlo znie – ak máš naftové auto, raz za čas ho zober na dlhšiu trasu po diaľnici. Alebo mu dopraj vyššie otáčky a športovejšiu jazdu, aby sa sadze z DPF filtra prirodzene vypálili. Ak auto spustí vynútenú regeneráciu, za žiadnych okolností nevypínaj motor. Choď sa ešte previezť, aby sa úspešne dokončila.

Náš tip: Ak plánuješ svoje auto používať najmä na jazdenie po meste, lepšou voľbou bude model s benzínovým motorom. Zvážiť sa oplatí aj hybrid či elektromobil.

DPF filter sa dá aj vyčistiť

Ak ti tvoje auto vypíše chybu, že DPF filter je nadmerne zaplnený a vyžaduje servis, nemusí to hneď znamenať, že ho musíš vymeniť za nový. Na Slovensku pôsobí viacero firiem, ktoré poskytujú čistenie. Filter sa jednoducho demontuje z auta a pomocou rôznych technológií sa zbaví sadzí. Následne sa namontuje späť a častokrát dokáže slúžiť aj ďalších 100 000 km. Vyčistenie ťa bude stáť niekoľko stoviek eur, teda menej, ako keby si hneď kupoval nový.

Avšak, aj keď sa o DPF filter dobre staráš, jedného dňa bude natoľko opotrebovaný, že sa už nebude dať vyčistiť ani inak opraviť. V takom prípade sa výmene jednoducho nevyhneš. Pri kúpe jazdeného naftového auta si preto vždy prever, v akom stave je DPF filter, či bol čistený alebo menený. Vyhneš sa tak prípadným nepríjemným prekvapeniam.


Buď s nami aj na Instagrame a dozvieš sa o každom novom článku ako prvý!

Zdroj: Hashtag.sk
Odporúčame