Ako dokážete VÝRAZNE zvýšiť hodnotu vašej práce?

Zachytili ste pred pár rokmi ten veľký škandál, keď televízia BBC prešla „obrovským“ redizajnom?

Vedenie britskej verejnoprávnej TV a rozhlasu si povedalo, že od poslednej zmeny loga stanice v 1997 prešlo veľa času, svet sa digitalizoval. No a tak sa rozhodli redizajnovať, aby už neboli staromódni, aby spĺňali moderné štandardy.

Nuž, pozrite si, aká obrovská zmena bola výsledkom tri roky trvajúceho projektu.

Samozrejme, okrem posmeškov na sociálnych sieťach a v médiách sa novinári dopytovali, koľko táto modernizácia stála.

Televízia to nechcela prezradiť, vraj aby laická verejnosť neposudzovala hodnotu podľa ceny. 

Nasledovala osem mesiacov dlhá právna ťahanica medzi oboma stranami, až nakoniec kontrolný orgán dal za pravdu médiám a vedeniu BBC nariadila informáciu zverejniť.

A verte, že potom sa tá laická verejnosť dosmiala. 😊

Ten trochu iný font a väčšie medzery medzi kockami stál 50 000 libier! 

A celkovo za trojročný rebranding, kde postupne logo a fonty menili na všetkých kanáloch, stál viac ako 7 miliónov libier!

Veru, viete si predstaviť tie palcové titulky v bulvárnych médiách a hnev daňových poplatníkov. 

BBC to odôvodnila tým, že si nechali vytvoriť vlastný font, a teda len na licenčných poplatkoch za ten starý mala ušetriť viac. Ale situácii to príliš nepomohlo.

Vás, milí čitatelia, za laickú verejnosť nepovažujem, nuž mám pre Vás ešte lepšiu hádanku: Skúste si tipnúť, koľko BBC stálo to staré logo, keď v roku 1997 prechádzali zo starého loga na to nové?

1,8 MILIÓNA!

Za tri písmená, čo zvládnete aj v skicári nakresliť.

Čo myslíte, je to veľa, alebo málo?

Každý, kto pochopí odpoveď, ako dokáže hocijaký tvorca alebo agentúra obhájiť takúto obriu sumu, urobí obrovský skok vo svojom živote. Od toho momentu totiž prestane predávať svoj čas za hodinovú sadzbu, copywriterské služby za normostranu, logá za kus atp. Prestane tak dizajnovať svoje ponuky a začne „naháňať“ úplne iný typ klientov.

👉 MOHLO BY ŤA ZAUJÍMAŤ:
Prečo sa maskoti na cereáliách stále pozerajú nadol?

Prečo?

Pretože „predávanie času“ je chyba, ktorou degradujete svoju kvalitu a schopnosti, ktoré ste dlhé roky (desaťročia?) krvopotne nadobúdali. Je predsa logické, že čím ste skúsenejší, tým rýchlejšie dodáte prácu (naviac tá bude vo vyššej kvalite). Ak predávate svoj čas na hodiny, tak sa vlastne trestáte za to, že ste šikovní a rýchli.

Veď sa len zamyslite, koľko času by zabralo skúsenému grafikovi, kým by nakreslil NIKE fajku. Tak 10 sekúnd?

Ale tá fajka je nositeľom hodnoty, ktorá robí z tenisiek vyrobených za 5 dolárov vec za 200. Odkedy vznikla ju nemuseli ani raz meniť, upgradovať, vyhadzovať milióny na rebradingy. Má miliardovú, rokmi budovanú hodnotu.

A zrazu sa tá miliónová cenovka javí ako smiešne „drobáky“. 

Mám pre vás profi tip. Namiesto hodinovej mzdy sa snažte naceňovať (a na prezentáciách klientom predávať) podľa toho, akú hodnotu vygenerujete, prípadne, aký drahý problém vyriešite.

Keď sa niekto chce čo najlacnejšie najesť, postačí mu aj bageta za 4 eurá zo staničného bufetu. Taký zákazník len ťažko ocení vaše kvality, akurát vám zožerie chuť do života.

Ale keď chcete významného klienta pozvať na reprezentatívny obed, keď chcete požiadať partnerku o ruku, zrazu je aj 100 – 200 eur úplne v poriadku.

Keby vás obvinili z vraždy a hrozilo by vám doživotie, akého by ste chceli právnika? Toho lacného, prideleného štátom, alebo tú najväčšiu kapacitu v celej krajine? 

Nepredávajte čas. Predávajte riešenie problémov a šetrenie času.

Držím palce.

Filip

Filip Kuna

Zdroj: Filip Kuna
Odporúčame